Kleine Beamer op komst
BMW staat aan de vooravond om het lichte motorsegment te betreden. Naar voorbeeld van KTM zal het eencilinder zijn, maar dan met een omgedraaide cilinderkop à la Yamaha WR250. Naast deze nakek staan er ook een GS-versie en een sportieve variant op de planning. Twee jaar teug sloot BMW een samenwerkingsverband met de Indiase motorfabrikant TVS, dat in eigen land meer dan twee miljoen motoren per jaar produceert. Ter vergelijk: BMW tikt net de 120.000 stuks aan. Doel? Om ook een graantje mee te pikken van het groeiende lichte segment, iets waarvan KTM middels een samenwerking met het eveneens Indiase Bajaj inmiddels de vruchten plukt met de Duke 125, 200 en 390. Alle drie in India geproduceerd en in groeiende mate populair.
Inmiddels lijkt de eerste vrucht van de Duits-Indiase samenwerking aanstaande en zoals op de foto duidelijk is te zien, zijn de gelijkenissen met de Duke treffend. Net als de Oostenrijker heeft de BMW een lekker agressief frontje, een vakwerkframe, een upside-down voorvork, een forse remschijf in het voorwiel en een set banden van sportief formaat. Dat doet vermoeden dat de Duitsers ook gebruik gaan maken van een blok met ongeveer 400 cc longinhoud. Ze zullen zich immers niet de kaas van het brood willen laten eten en bovendien is de 40 pk vermogen van de Duke met een lichtere eencilinder een stuk moeilijker te realiseren. Japanse concurrenten als Kawasaki (met de nieuwe Z300) en Yamaha (ook de twin van de YZF-R3 zal binnen afzienbare tijd in een MT-variant verschijnen) hebben minder cilinderinhoud, maar wel twee cilinders.
Hopelijk wordt de nieuwe BMW nog wel wat mooier afgewerkt, met name rond de onderzijde van het motorblok, waar je bij dit prototype vrij zicht hebt op het oliefilter en het carter. Dat komt in dit geval goed uit, want het laat meteen ook een technische bijzonderheid van deze Duits-Indiase coproductie zien. Wie goed kijkt, mist namelijk de uitlaatbocht.
Dat kan maar één ding betekenen en wel dat de cilinderkop, net als bij Yamaha’s 250-offroad-modellen, is omgedraaid. Het inlaatkanaal huist aan de voorzijde, terwijl het uitlaattraject aan de achterzijde in de uitlaatbocht uitmondt. Een eigenzinnige constructie, maar daar zijn ze in München wel mee bekend. Net als met een GS-variant, die gelijktijdig ontwikkeld schijnt te worden. Ook schijnt er een sportmachine in de pijpleiding te zitten. Of BMW’s opstapper ook met een kleinere cilinderinhoud op de markt komt? Hoe zie een vroegere BMW Motorrad-baas en later BMW-directeur het eens? “Niet zolang ik bij BMW werk.” Die man verlaat het concern om bij concurrent Volkswagen aan de slag te gaan.