Nieuws

Warmdraaien 18/2011

Elk zichzelf respecterend motormerk zet momenteel de eerste stappen op het gebied van de elektrovoertuigen. Op de grote IAA-beurs in Frankfurt had BMW op een hoekje van haar immense stand tussen al die überluxe auto’s ook hun Concept e scooter staan, plus de Husqvarna E-Go. Die eerste kan worden gezien als een voorbode van een elektro-uitvoering van de motorscooter die BMW begin november op de Eicma gaat presenteren. Een motorscooter die volgens de laatste geruchten trouwens in twee uitvoeringen op de markt komt: een sportversie (zeg maar Tmax-tegenhanger) en een toerversie (dus een Duitse Burgman). Eén slim detail zou de ‘uitklapbare’ bagageruimte onder de budduyseat zijn: bij stilstand kan die bagageruimte naar onderen toe worden vergroot tot pal op het achterwiel, zodat er twee integraalhelmen in passen. Omdat je onder het rijden toch minimaal één helm zult gebruiken, klapt die uitbouw automatisch in zodra je er één helm uitneemt, om dan het inverende achterwiel weer alle ruimte te geven.
Met de Husqvarna e-bike richt BMW zich nadrukkelijk op de Quantya’s, Zero’s en op de aanstaande KTM E-bike. Allen een soort dikke mountainbikes met een zoemende elektromotor eronder. Benieuwd of de boswachter je straks met zo’n ebike ook van de legale mountainbikeroutes gaat weren, dat wordt nog een aardige discussie…
Dat is trouwens ook meteen zo’n beetje het enige leuke gebruik dat ik me kan voorstellen, want als ‘vervanger’ van de motorfiets zie ik deze elektro-tweewielers niet. Daarvoor missen ze geluid, olie- en benzinegeur, trillingen en emotie. Ik weet het, ik ben van de oude garde, maar meer dan een kort stadsritje zie ik er me niet mee maken. Motorrijden is toch ook vooral vrijheid en dat is dus niet van stopcontact naar stopcontact toeren. En natuurlijk weet ik dat de accutechniek nog in de kinderschoenen staat en bijna maandelijks beter wordt, maar we zijn er nog lang niet.
Ook wordt in mijn ogen wel heel erg makkelijk voorbij gegaan aan dure en minder milieuvriendelijke accuproductie en aan het vraagstuk van de restafval als die accu’s over een jaar of zeven vervangen moeten worden. Trouwens: elke voorstander doet ook of de stroom gratis is en zomaar uit de wandcontactdoos komt. Nu de windmolenhype door de economische malaise toch wat lijkt te luwen en er zelfs een hypermoderne zonnepanelenfabriek wordt gesloten in Nederland, zullen die ‘schone’ elektrovoertuigen de komende decennia dus nog gewoon volgepompt moeten worden door kolencentrales en kernenergie. En over het rendement van het stroomtransport, de acculader, de accu’s en het uiteindelijke omzetting naar bewegingsenergie hoor je ook maar erg weinig.

Let wel, ik ben een groot voorstander van vernieuwing, maar ik ben ook realistisch. Ik zie dus niets in een elektrotweewieler met een accupakket. Ik zie veel meer in een voertuig dat wordt voortbewogen door in de wielnaven geïntegreerde elektromotoren, met een gewone verbrandingsmotor als ‘onboard energiecentrale’. Die verbrandingsmotor kan super-efficiënt draaien op het meest ideale toerental en maakt daarmee stroom waardoor de wielen zullen gaan draaien na een commando met je ‘gashendel’. Zonder enig ander bewegend onderdeel dan die wielen zelf! Een klein accupakket zorgt ervoor dat je ook een paar kilometer vol-elektrisch kunt rijden en geven daarnaast een extra powerboost bij volle acceleratie (denk aan het KERS-systeem in de Formule 1). Nieuw is dit principe echter allerminst: in 1903 werd de eerste dieselelectrische boot al in de vaart genomen, veel regionale treinen worden zo aangedreven en er zijn zelfs shovels en dumptrucks die op deze manier werken. Benieuwd welk motor- of scootermerk zo een uitdaging durft op te pakken, in plaats van zo paniekerig elkaar na te apen als op dit moment gebeurd.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws