Warmdraaien 2 – 2015
Het is alweer even terug, in MotoPlus 21, dat we de kans kregen om Toine Ruhé te interviewen. Ruhé is ondanks zijn Duits aandoende naam een rasechte Nederlander uit Scheveningen. Hij kwam twintig jaar geleden na een studie werktuigbouwkunde aan de TH in Delft terecht op de ontwikkelingsafdeling van BMW in München en werd daar de ‘Projektleiter’ van de nieuwe BMW R1200GS, oftewel de allerbelangrijkste persoon bij de ontwikkeling van BMW’s allerbelangrijkste model!
In MotoPlus 21 legde Ruhé uit hoe de ontwikkeling van zo’n totaal nieuwe motor in zijn werk ging en daarbij kwam ook de testfase van prototypes ter sprake. Daarbij zei hij een paar zinnetjes waar je zo overheen zou lezen: “We weten redelijk precies wat onze klanten met onze motorfietsen doen. Dus hoe vaak ze met welke toeren rijden, in welke versnelling en welke snelheid. Op het moment dat de motor bij een dealer op het computersysteem wordt aangesloten, komt die informatie – uiteraard anoniem – in onze databank terecht.” Ik werd al vrij snel na de verschijning van MotoPlus 21 gebeld en gemaild door oplettende lezers en ook tijdens een lokale nieuwjaarsborrel kwam het onlangs weer ter sprake. BMW – en ik heb absoluut niet de illusie dat zij hierin het enige merk zijn – kan de complete gebruiksgeschiedenis uitlezen en weet dus wat er met een bepaalde motor gedaan is, zodra die bij de dealer ‘aan de computer’ is gehangen. Die gegevens hangen waarschijnlijk aan een motor- of framenummer en niet aan een naam, maar het geeft toch te denken: ‘Big Brother’ is veel dichterbij dan wij in de gaten hebben.
Nu heb ik niet de illusie dat we ons nog anoniem en in alle vrijheid kunnen bewegen: alleen al de GSM in je broekzak is een enorme ‘informatiebron’. En wat te denken van je navigatiesysteem, dat steeds vaker in twee richtingen communiceert. Hij laat jou weten waar je bent en wat je moet doen om van A naar B te komen, maar de informatie van duizenden navigatiesystemen tezamen en teruggekoppeld naar een centrale, geeft weer een perfect beeld waar een file staat en waar iedereen lekker door rijdt. Dat de gegevens uit zo’n navigatiesysteem ondertussen ook al worden gebruikt door de overheid om je te bekeuren voor te hard rijden, blijkt een broodje-aap-verhaal. Wel kan een navigatiesysteem bij ernstige ongelukken door de Forensische Opsporingsdienst van Justitie worden uitgelezen om bijvoorbeeld de snelheid ten tijde van een ongeval te bepalen. Trouwens: ook de boordcomputer van een auto of motor kan voor die informatie uitgelezen worden door experts. Elk voertuig heeft zo dus inmiddels stiekem zijn eigen ‘zwarte doos’. Het is nog net niet zover dat je aan het einde van de maand een automatische afrekening krijgt met een lijstje hoe vaak je afgelopen maand te hard hebt gereden. En hoeveel en waar…. De privacy-wetgeving verbiedt dit soort koppeling van informatie gelukkig, maar dat zal ooit wel anders worden.
Je kunt trouwens ook zonder navigatie of telefoon betrapt worden: een offroad-maatje van mij ontving in december een dikke enveloppe thuis van de Belgische justitie en moet daar binnenkort voorkomen. Hij is bijna een jaar geleden met een lokale gids in België wezen offroad-rijden en is daarbij volgens die Belgische justitie door een verboden natuurgebied gereden. Ze zijn hem op het spoor gekomen via een Youtube-filmpje, gemaakt door die gids zelf, met een helmcamera. Daarop bleken ook de kentekenplaten deels zichtbaar, waarna men met veel recherchewerk – en met een hele rits uitgeprinte Facebook-berichten – de dader van dit ongeoorloofde ritje nu in de kraag denkt te kunnen vatten.
Tja, zelfs onschuldige Youtube-filmpjes kunnen dus blijkbaar al als bewijs dienen voor ongeoorloofde acties. Misschien toch iets om over na te denken als je dit voorjaar weer op pad gaat en de GoPro aanzet om later een leuk filmpje online te kunnen zetten…
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus