Nieuws

Motornieuws 2012

De herfst is begonnen en dat betekent dat veel motorfabrikanten alvast een voorschot nemen op het nieuwe jaar. Honda bijvoorbeeld. Waar er in een eerder werd gerept over slechts een ander kleurtje voor de jubileum Blade, de Fireblade bestaat komend jaar alweer twintig jaar, blijkt er wel degelijk meer vernieuwd aan de 2012-versie. Meest opvallend is de nieuwe Showa achterschokbreker, ‘Balance Free Rear Cushion Suspension’ in Honda-jargon, die is opgebouwd uit dubbele buizen en volgens Honda soepeler zou moeten reageren dan een conventionele schokbreker en bovendien meer lineair dempt en meer tractie levert. Ook voor is het nodige veranderd wat vering betreft, want daar huist nu een 43 mm Showa Big Piston voorvork. Het blok is ongewijzigd gebleven, maar het injectiesysteem is wel licht aangepast voor een meer soepeler gasrespons. Ander noviteiten: nieuwe 12-spaak wielen, een nieuw LCD-display en een iets agressievere overall uitstraling. Een prijs voor de nieuwe Fireblade is nog niet bekend.

Een ander nieuwtje bij Honda is een compleet nieuw 700 cc parallel tweecilinderblok, dat de komende jaren in een aantal motorscooters en middenklasse motorfietsen gebruikt zal gaan worden. Bij de ontwikkeling van het blok stond efficiency centraal en volgens Honda heeft dat geresulteerd in een benzineverbruik van 1 op 27. Bovendien zouden de uitlaatgassen heel schoon zijn. Het nieuwe blok, dat met 62° ver voorover is gekanteld en 270° krukas heeft voor een onregelmatige vonkinterval, wordt komend jaar gepresenteerd in de nieuwe Integra scooter en in twee andere modellen. Wat transmissie betreft kan er worden gekozen voor een conventionele versnellingsbak of voor de tweede generatie volautomatische Dual Clutch Transmission.

Ook bij Triumph begint het al te kriebelen wat het nieuwe jaar betreft. Na het modeloffensief van afgelopen jaar zet de Britse fabrikant voor komend jaar alvast de schouders onder een vernieuwde versie van de Tiger 1050SE, de versie met standaard ABS, kofferset, middenbok en handkappen. De nieuwste versie beschikt over een nieuwe achterschokbreker met een hardere veer en een andere binnenwerk in de voorvork. Daarnaast is de positie van het nieuwe aluminium stuur (geanodiseerd) met 20 mm verlaagd, wat volgens Triumph resulteert in een iets sportievere zit en daarnaast een groter gevoel van controle moet geven. Verder heeft de 2012-Tiger 1050 andere graphics, zwarte remklauwen en veel andere ‘ontchroomde’ details. De nieuwe Tiger 1050SE is vanaf komende maand leverbaar en gaat hetzelfde kosten als voorheen: 14.490,- euro.

De komst van de BMW G650GS ééncilinder was lang een kwestie van wel, niet. Inmiddels is de éénpitter gewoon leverbaar en kondigt de Duitse fabrikant voor komend jaar meteen een meer avontuurlijke variant aan: de G650GS Sertão, geïnspireerd op de Braziliaanse woestenij en uiteraard op de groeiende markt aldaar, waar BMW inmiddels ook een eigen fabriek heeft. De Sertão onderscheidt zich van de standaard variant door zijn langere veerwegen (210 mm voor en achter), een groter en gespaakt 21 inch voorwiel, een langere wielbasis (1.484 mm), een aluminium carterplaat, een hogere zitpositie (860 mm) en verder een verlengd voorspatbord, hoger ruitje en handkappen. Duidelijk mag zijn dat deze GS naast het asfalt ook goed uit de voeten zou moeten kunnen in ruig terrein en daartoe is ook een speciaal uitschakelbaar ABS-systeem als optie leverbaar. Het blok met de dubbele bougies heeft geen probleem met benzine van 91 octaan, waardoor je ook in landen met een mindere kwaliteit benzine niet vooronverwachte problemen komt te staan. De nieuwe G650GS Sertão staat van januari komend jaar bij de dealer, een prijs is nog niet bekend.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws