WARMDRAAIEN 24 – 2014
Kerst en de jaarwisseling zitten er al weer aan te komen en dat is bijna onwerkelijk, want een paar weken geleden reed ik nog in een kevlar-spijkerbroek, een leren jack en zomerhandschoenen! 2014 kan wat dat betreft de boeken in als subliem motorjaar. Het begon al met een hele gematigde winter, dat als snel een lekker voorjaar werd en uitmondde in een zomer die niet wilde wijken en voor je gevoel bijna tot eind november duurde! Wie dus afgelopen jaar geen set banden heeft versleten op al die mooie dagen, is daar helemaal zelf schuld aan. Die mensen kan ik maar één advies geven: opstappen! Als je eenmaal weer onderweg bent op de motor, weet je pas wat je allemaal hebt gemist!
Het goede weer zorgde er ook voor dat de gemoederen in de motorbranche weer beter gestemd waren. Voor het eerst in jaren gingen de nieuwverkopen omhoog en wisten we die hatelijke 10.000-grens weer achter ons te laten. De schatting is dat de nieuwverkopen in Nederland dit jaar met een plus van bijna 15% net iets onder de 11.000 terecht gaan komen (2013: 9.335 exemplaren). Natuurlijk, het is nog steeds geen hosanna en we kijken ook bijna scheel van jaloezie naar onze zuiderburen. Want hoewel de markt in België ook krimpt, verkoopt men daar toch nog steeds bijna tweemaal zoveel nieuwe motoren, niet in de laatste plaats omdat de motorscooter in België veel nadrukkelijker vaste voet aan de grond heeft gekregen dan in Nederland. Merken als Piaggio/Vespa, Sym en Kymco staan daar steevast in de verkoop-top-10.
Maar in Nederland mogen we blij zijn dat de weg omhoog weer is ingeslagen. Tien jaar geleden lag die verkoop nog tegen de 17.000, dus het zal duidelijk zijn dat de branche het zwaar heeft gehad. Met name dealers van de grote Japanse merken moesten in een tijdspanne van enkele jaren bijna 50% inleveren op hun nieuwverkoop! Gelukkig liet de handel in gebruikte motoren (zowel via motorzaken als onderlinge particuliere verkoop) ons zien dat de belangstelling voor de motorfiets bleef bestaan. Dat was voor velen een steuntje in de rug en nu in 2014 de weg omhoog weer is gevonden, ziet de wereld er toch meteen weer wat aangenamer uit.
Daar dragen de motormerken zelf ook een belangrijk steentje aan bij. Ook bij hen is een nieuw realisme ingetreden, waarvan vooral u en ik als motorrijders gaan profiteren. Er moest de afgelopen jaren flink omgeschakeld worden toen de bomen niet meer tot in de hemel bleken te groeien. Bovendien bestaat ‘de motorfiets’ eigenlijk niet meer, maar is er een enorm scala aan segmenten ontstaan, zodat er in 2015 voor elk wat wils is en iedereen de motor van zijn of haar dromen kan kopen. Vergeleken met de Japanse grootmachten wisten de relatief kleine Europese merken sneller in te spelen op die veranderde markt en de specifiekere wensen van motorrijders, maar aan de vooravond van 2015 staan ze er allemaal weer en wordt het ene na het andere topmodel uit de hoge hoed getoverd. Daarbij wordt er slimmer geproduceerd en meer gebruik gemaakt van het ‘blokkendoos-systeem’ waarbij er op één basis meerdere goede modellen worden neergezet. Ook zijn de organisaties aangepast en dat alles bij elkaar levert nu heel goede prijs/kwaliteits-verhoudingen op. Doe er dus je voordeel mee als motorrijder en laat in 2015 eindelijk je droom uitkomen!
Als je dit leest zit zo ongeveer de volledige MotoPlus-redactie, plus een aantal van onze topfreelancers, in het buitenland voor testen van niet minder dan zeven nieuwe 2015-modellen. Voor ons is 2015 dus al begonnen. In MotoPlus 1, die op 9 januari verschijnt, kun je deze testverslagen verwachten. Ik hoop dat 2015 ook voor alle MotoPlus-lezers zo’n vliegende start kent. Ik wens jullie dus allemaal – namens ons hele team achter MotoPlus – alle goeds en gezondheid voor het nieuwe motorjaar!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus