Nieuws

Warmdraaien 12/2010

Het was een beetje onwezenlijk om na het fatale motorongeluk van onze columnist Maarten Siffels de draad weer op te pakken, maar om het grootste cliché ter wereld te gebruiken: het leven gaat verder. Waarbij de directe nabestaanden en wij op de redactie gelukkig werden gesteund door vele tientallen, zo niet honderden hartverwarmende reacties. Ook namens Maartens vrouw Marianne mag ik iedereen daarvoor hartelijk bedanken; het was vooral voor de familie een enorme steun om te ervaren hoe geliefd Maarten en zijn motorcolumns waren.

Het leven gaat verder en dat geldt eigenlijk ook voor de TT-organisatie. Met de 80e Dutch TT voor de deur zagen zij publiekslieveling Valentino Rossi een zware onderbeenblessure oplopen bij een val in de trainingen van de Italiaanse GP. De 31-jarige ‘Doctor’ is nu dus opeens patiënt en nog dezelfde middag werd hij naar het Centro Traumatologico in Florence gevlogen en onderging hij een twee-en-een-half uur durende operatie. Het eerste etmaal had Rossi bijzonder veel pijn, maar gelukkig was hij de volgende middag toch alweer zover opgeknapt dat hij de GP in Mugello op de tv kon volgen. Wat niet wegneemt dat hij voorlopig zelf niet in actie zal komen: er wordt rekening gehouden met vier tot zes maanden tijd om te genezen. Daarmee mist de MotoGP dus de komende maanden in elk geval zijn grootste smaakmaker. Eentje die maar liefst 230 GP’s achtereen aan de start stond!

Maar op de tachtigste Dutch TT (zijn vijftiende) zal hij er dus niet bij zijn. En heel diep in mij knaagt zelfs het gevoel dat we Rossi misschien wel helemaal nooit meer terug zien als coureur. Ik hoop echt dat ik het mis heb, want daarvoor hebben we met zijn allen veel teveel genoten van zijn fabuleuze rijkunsten, zijn motorbeheersing, zijn wedstrijdtactiek en zijn enthousiasme en omgang met de fans. Maar als Rossi hersteld is, zit het seizoen er normaal gesproken op en om je dan als gevierd kampioen weer op te laden voor een volgend seizoen, met in het achterhoofd dat het ook steeds lastiger is om de aanstormende concurrentie voor te blijven, dat zal zelfs voor een grootheid als Valentino Rossi niet meevallen. Bovendien zijn Rosi’s flirts met de autosport bekend: ik zou niet verbaasd zijn als we hem volgend jaar tegenkomen in het WK autorally, puur voor de fun. Want wat heeft hij als rijkste sportman van Italië (en één van de rijkste ter wereld) nog te bewijzen?

De TT in Assen mist op 26 juni trouwens niet alleen Rossi, maar ook een hoofdsponsor. Het is dus dit jaar gewoon weer de Dutch TT van Assen, na talloze jaren met onder meer Rizla, Lucky Strike, Gauloises, A-Style en Alice als titelsponsor. Hoewel dat niets met de races op zich te maken heeft, is het best een zorgelijke ontwikkeling. Het gemis van een goede Nederlandse tv-coverage van alle GP’s werkt waarschijnlijk ook hierin door. Blijft de vraag of dit ontbreken van goede tv-verslaggeving, waardoor de sport minder breed leeft, plus het gemis van Rossi èn een WK-voetbal in volle gang ook niet gaat doorwerken op het toeschouwersaantal. De 60.000 tribunekaarten mogen dan weliswaar grotendeels verkocht zijn (de echte fans reserveren lang op voorhand), maar ik ben benieuwd of Assen zijn naam als grootste eendaagse sportevenement van Nederland ook in 2010 waar gaat maken. Ook al blijft de Dutch TT voor veel bezoekers natuurlijk wel een traditionele jaarlijkse bedevaart.

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws