+ Plus

Interview Keanu Reeves

Keanu Reeves zullen de meesten ongetwijfeld kennen van knallende actiefilms uit de jaren negentig als Point Break en Speed en uiteraard van The Matrix-trilogie. Wat de meesten echter niet weten is dat de Canadese acteur een enorm motorpassie heeft en samen met een goede vriend eigenaar is van een bedrijf dat custom motorfietsen bouwt, Arch Motorcycles. MotoPlus sprak exclusief met Reeves over zijn filmcarrière en hoe de motorfiets daar als een rode draad mee vervlochten is.

Dat Keanu Reeves zijn grootste successen boekte in actiekrakers als Point Break, Speed en in de drie Matrix-films is niet zo verwonderlijk. De acteur is een echte adrenalinejunkie, iets wat helemaal terugvoert naar zijn jeugd. “Als tiener was mijn enige echte passie ijshockey, net als van miljoenen andere Canadese kinderen. Ik trainde en speelde zo vaak als ik kon en droomde er van om ooit voor het Canadese nationale team uit te komen tijdens de Olympische Winterspelen”, vertelt hij aan MotoPlus. Sinds Reeves, vijftig inmiddels, op vijftienjarige leeftijd begon met acteren, bezorgden zijn rollen in actiefilms als Point Break, Speed en The Matrix-trilogie hem een reputatie als echte ‘thrillseeker’, niet alleen op de set maar ook er naast. Een snel rondje met zijn Norton Commando door het drukke verkeer van Los Angeles is een van de manieren waarop hij zijn liefde voor snelheid belijdt. Door de jaren heeft Reeves een aanzienlijk aantal motoren gehad, waaronder een Suzuki GS1100E, een Suzuki GSX-R750, een BMW 750 uit 1974, een Kawasaki KZ900, een Harley Shovelhead uit 1984 en een Moto Guzzi. Reeves weet dus waar hij het over heeft!
Zijn interesse voor motorfietsen kwam voor het eerst echt naar boven borrelen toen hij veel tijd op de set doorbracht met Dennis Hopper, de inmiddels overleden ster uit de filmklassieker ‘Easy Rider’. Reeves, op dat moment al in het bezit van een aantal motoren, noemt Hopper, waarmee hij twee films opnam, als een van de belangrijkste mensen in zijn filmcarrière. “Hij was zeker een van de meest intrigerende acteurs die ik gekend en mee gewerkt heb. We hebben samen gespeeld in de films ‘River’s Edge’ en ‘Speed’. Ik was een enorme fan van David Lynch en Dennis had net de film ‘Blue Velvet’ met hem als regisseur afgerond”, vertelt Reeves. Toen Hopper en Reeves elkaar voor het eerst ontmoeten, was Reeves het meest bekend van zijn rol als Theodore Logan in de cultcomedy ‘Bill & Ted’. Zijn vriendschap met Hopper bevorderde volgens hem zijn acteerkwaliteiten: “We spraken veel over de manier waarop Dennis zijn karakters vorm gaf en hoe het was om met een regisseur als Lynch samen te werken. Ik mis Dennis enorm. We zagen elkaar eens in de zoveel tijd en hij was een ongelooflijk warm en gevoelig mens met een groot gevoel voor humor ook. Echt een uniek mens!”
Na het succes van zijn rol als Neo in de iconische Matrix-reeks, inmiddels dik tien jaar terug, bleven de echt grote successen daarna een beetje uit voor de Canadese acteur. Hij dankt Dennis Hopper voor zijn adviezen om stekelige reacties op zijn werk een plek te geven. “Dennis zei altijd ‘geniet van je leven en f..k al die onzin’”, herinnert Reeves zich lachend. “In een eerder stadium van mijn leven wilde ik hoe dan ook altijd respect voor mijn werk en wilde ik altijd het juiste doen. Maar onder de streep kreeg je dan toch weer met negativisme te maken en dat was teleurstellend.” Bemoedigende woorden van zijn vriend en collega hielpen Reeves om die negatieve reacties van anderen van zich af te laten glijden. “Uiteindelijk interesseerden de meningen van anderen me totaal niet meer”, gaat hij verder. “Hoe ouder je wordt, hoe minder het je uitmaakt wat anderen van je vinden. Je hebt inmiddels aardig richting gegeven aan je leven en met de rest heb je vrede.”

Die vrede heeft Reeves nog niet zo gek lang geleden gevonden in de Arch Motorcycle Company, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bouwen van custom motorfietsen en waarvan hij samen met vriend en zakenpartner Gard Hollinger eigenaar is. De affiniteit van beiden met tweewielers leidde tot het modificeren van motorfietsen, waarbij er voortdurend wordt gezocht naar de juiste balans tussen vorm en functie. Beide liefhebbers hebben dan ook een stevige hand gehad in het design en de specificaties van hun KRGT-1-model. De bedrijfsethos van Arch Motorcycle Company is rijders een complete en verfijnde rijbelevenis bezorgen. De ‘looks and sound’ en het gevoel waarnaar iedere motor-enthousiast altijd op zoek is. Daarop inhakend heeft Reeves het graag over het gevoel dat hij krijgt als hij met zijn motor de weg opdraait: “Met je motor op pad gaan, is een van de beste dingen die je kunt doen om je hoofd leeg te maken. Heerlijk, niets anders aan je hoofd dan snelheid en beweging!”
Maar hij moet wel toegeven dat hij tegenwoordig op vijftigjarige leeftijd minder een speed freak is dan in vroegere jaren. “Ik rij zeker niet meer zo hard als ik eerder deed”, vertelt Reeves. “Het is niet dat ik bang ben geworden of zo, ik heb in de loop der jaren gewoon te veel ongelukken meegemaakt. Een gescheurde milt, veel afgeschraapte huid en schrammen en builen; ik hoef de grenzen niet meer zo nodig op te zoeken. Vroeger pakte ik mijn motor en ging ik zo hard als de motor kon om van mijn woede en frustraties af te komen. Maar na een aantal flinke klappers begin je toch te beseffen dat dit niet echt de juiste state-of-mind is als je op hoge snelheid op een motor rijdt.” Reeves lacht.

Als hij voor opnames lang van huis en van zijn zo geliefde Norton is, koopt Reeves ter plekke vaak een motorfiets om er in zijn vrij tijd rond de opnames mee rond te rijden en de omgeving te verkennen. Dat is een gewoonte die hij koestert sinds hij eens op een filmset op slag verliefd werd op een Kawasaki. “Ik leerde pas relatief laat motor rijden, toen ik 22 was. Ik was aan het draaien in een studio in de buurt van het Duitse München, waar een jonge crewassistente met een prachtige enduro rond reed. Ik vroeg haar of ze me wilde leren rijden en dat was de start van wat naast acteren een van mijn grootste passies werd. Ik mocht met die motor rijden als zij hem niet gebruikte en eenmaal terug in Los Angeles kocht ik meteen de eerste de beste motor die er op leek. Ik heb er nog steeds een foto van. Helaas werd hij een paar jaar geleden gestolen voor de deur van een vriend van me, die de motor van me had geleend.” Maar daarmee kwam er dus allerminst een eind aan Reeves’ liefde voor motoren, het werd zelfs steeds intenser. “Mijn volgende motor was een kanariegele Norton uit, ik geloof, 1971. In die tijd, de jaren tachtig, kwam ik veel bij een motorzaakje hier in L.A., Supertwins, en daar kocht ik toen een Norton Commando uit 1973 en die heb ik nog steeds.”
Momenteel is de acteur te zien in de film John Wick, die in de Nederlandse bioscopen draait. Voor zijn rol in deze film verplaatst Reeves zich niet per motor, maar in een prachtige Mustang uit 1969, waarmee hij uiteindelijk midden in een conflict met Russische maffia belandt. Ondanks zijn focus op Arch Motorcycles en zijn eigen indrukwekkende verzameling motorfietsen, is Reeves nog net zo verslingerd aan acteren als in zijn jonge jaren. “Ik ben er echt gek op, het is mijn vak. Ik had een hekel aan school en toen ik vijftien was, vroeg ik aan mijn moeder of ze er problemen mee had als ik voor een acteercarrière zou gaan. En dat had ze gelukkig niet.” Reeves had vervolgens niet veel extra aansporing meer nodig om aan een bijzondere reis te beginnen. “Drie weken later begon ik met acteerlessen. Wat acteren zelf betreft is het een beetje als – en dat heb ik Anthony Hopkins ook al eens horen zeggen – schilderen, denk ik. Het vakmanschap en de vaardigheden die je in het acteursvak nodig hebt, zijn vergelijkbaar met werken met verf. Alsof je een meesterwerk op het witte doek creëert. Hoe vaker je het doet, hoe bedrevener je er in wordt.” Als Reeves’ toewijding voor zijn hobby net zo groot is als voor zijn vak, dan mogen we in de toekomst nog mooie dingen verwachten van Arch Motorcycles.

Lees meer over

BMW Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...