Warmdraaien 14/2010
Vanaf pagina 20 in MotoPlus 14 staat een uitgebreid verslag van een unieke testrit met zes stoere allroads naar de Noordkaap. Namens MotoPlus reed Matthijs van de Wall mee in deze internationale expeditie. Op de vraag wat nu de beste allroad van 2010 is, verwijs ik graag naar dat artikel, waarin Matthijs dat zeer helder en duidelijk vertelt. Wel verklap ik vast dat de schitterende Multistrada en de heerlijke Super Ténéré – ondanks dat we er wel heel erg lang op hebben moeten wachten – niet zomaar over het allroad-ijkpunt dat GS heet heenwalsen.
Hoe goed zo’n BMW GS nog altijd is, mocht ik zelf afgelopen weekend opnieuw ondervinden, toen ik met een Adventure-uitvoering naar München en Garmisch-Partenkirchen (en terug) reed. Dik 800 km in zes uur, één keer stoppen om te tanken onderweg en ook met drie volle koffers superstabiel. Plus zo comfortabel dat ik na zes uur rijden zo door kon naar het verjaardagsfeestje van mijn moeder. Zodat het toch nog laat werd… Ik weet in elk geval weer waarom wereldwijd jaarlijks meer dan 50.000 mensen voor een nieuwe GS kiezen. Wat hem dus tot ’s werelds best verkopende zware motor maakt!
In München kreeg ik een exclusieve ‘sneak-preview’ van de nieuwe BMW K1600GT en GTL. Waarbij ik helaas geen foto’s mocht maken, maar de enthousiaste ontwikkelingstechnici wel veel details prijsgaven. Vanaf pagina 14 in MotoPlus 14 lees je alles over de innovatieve technieken van deze nieuwe zescilinder.
Aansluitend bezocht ik in Garmisch-Partenkirchen het grote internationale BMW-treffen, waar uitgebreid werd stilgestaan bij de dertigste verjaardag van de GS.
Daar kreeg ik ook de kans om informeel met de aimabele Hendrik von Kuenheim, de grootste baas van BMW Motorrad, te praten over het succes van die BMW. Von Kuenheim: “Dertig jaar geleden was BMW Motorrad op sterven na dood en eigenlijk had mijn vader, destijds één van de hoogste bazen van BMW, al opdracht gegeven om de motortak te verkopen tegen elk aannemelijk bod. Ontwikkelingstechnicus Lazlo Peres reed in die jaren in zijn vrije tijd enduro’s met een omgebouwde BMW R80-boxer. En hij wist verkoopleider Karl Gerlinger te overtuigen om een Gelände/Strasse machine te bouwen, iets wat we nu dus allroad noemen. Het was in een tijd dat de Japanners eigenlijk alles maakten wat je maar kon bedenken, dus wij moesten letterlijk van de gebaande paden af. Veel keus hadden we niet en in een soort wanhoopspoging werd met bitter weinig tijd en geld de R80G/S ontwikkeld. Dat model redde BMW Motorrad dus van de ondergang, want al in het eerste jaar verkochten we er twee keer zoveel als vooraf ingeschat,”
Mede door de opkomst van de Dakar-rally en door de vele wereldreizigers kreeg de GS een uniek imago en de rest is geschiedenis. BMW heeft er inmiddels ruim een half miljoen geproduceerd en ook dit jaar rollen er weer dik 50.000 van de band. Het model is voor een groot deel verantwoordelijk voor de 22% groei die het merk ten opzichte van 2009 maakte in het eerste halfjaar van 2010. Von Kuenheim: “Onze GS is de benchmark in zijn klasse. Het is voor BMW ook wat de Golf voor VW is; hiermee verdienen we ons geld en dankzij de GS kan BMW enorm investeren in de toekomst. Daarvan getuigt ook de nieuwe zescilinder. Ik kan je ook wel vertellen dat we onze leidende GS-positie niet zo maar laten afpakken. Achter de schermen wordt inmiddels keihard gewerkt aan een nieuwe ééncilinder-GS, want het was een fout om die enkele jaren geleden van de markt te halen. En daarnaast zijn we al volop bezig met de volgende generatie boxer-GS. Dat model geeft ons straks weer tien jaar voorsprong op de concurrentie!”
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus