Motornieuws 2015: Eicma Milaan
Waar Yamaha tijdens de Intermot in Keulen haar kruit aardig droog hield, knalden de Japanners weer eens ouderwets op de EICMA in Milaan. Met een compleet nieuwe YZF-R1, leverbaar in twee varianten, reanimeert Yamaha het ingedutte superbike-segment, terwijl het met de nieuwe MT-09 Tracer de boel op scherp zet in het sportief avonturistische middensegment. Daarnaast kreeg de TMax motorscooter een flinke update.
YZF-R1
Na het laatste ‘tussenmodel’ van 2012 en zeventien jaar na de presentatie van het eerste model lanceerde Yamaha in Milaan een gloednieuwe YZF-R1, die feitelijk alleen zijn naam nog gemeen heeft met zijn voorganger. De nieuwkomer, goed voor een maximum vermogen van 200 pk, 199 rijklare kilo’s en volgepakt met de laatste elektronische MotoGP-snufjes, is ontstaan op een blanco vel papier. Dat heeft geresulteerd in een uiterst dynamisch en compact design, waarin de geest van de succesvolle M1-MotoGP-machine moeilijk valt te ontkennen. Met name aan de voorzijde zijn de gelijkenissen treffend met de centrale luchtinlaat en de ultrasportieve schouderpartij. Daar draagt de zeer opvallende koplamppositionering zeker aan bij. Waar je normaal gesproken de koplamp-unit zou verwachten, zitten op de nieuwe R1 twee smalle LED-strips. De eigenlijke, zeer compacte LED-koplampen huizen onder het neusje in de zijkanten van de stroomlijn. Dat geeft de Yamaha zondermeer een heel nadrukkelijke ‘race-ready’-uitstraling. Naar achteren toe wordt die lijn voortgezet met een minimalistische en gelaagde stroomlijn met een open structuur, waardoor ook delen van het blok mooi in zicht liggen. Dat geldt ook voor het kontje, dat eveneens heel ‘open’ is opgebouwd, niet alleen om aerodynamische redenen, maar ook om het gevoel van snelheid en een laag gewicht te benadrukken. Dat de dubbele uitlaten onder het kontje van het vorige model het veld hebben geruimd voor een laag en meer midscheeps gepositioneerd titanium exemplaar draagt daar alleen maar aan bij.
Dan naar binnen, daar waar het allemaal gebeurt. De nieuwe YZF-R1 heeft de beschikking over een compleet nieuwe 998 cc metende viercilinder lijnmotor, waarvan haast geen boutje meer op dat van de oude krachtbron lijkt. Het blok heeft onder andere een andere boring x slag (79,0 x 50,9 mm in plaats van 78,0 x 52,2), een hogere compressie (13,0:1 in plaats van 12,8:1), nieuwe cilinders, een nieuwe cilinderkop (met klepbediening middels tuimelaars), nieuwe gesmede aluminium zuigers, titanium (!) drijfstangen, een nieuwe crossplane-krukas voor een meer lineair koppelverloop, een grotere airbox, nieuw injectiesysteem, een nieuwe anti-hop-koppeling, een centraal smeersysteem en een volledig in titanium uitgevoerd 4-in-2-in-1 uitlaatsysteem met vlinderklep. Resultaat onder de streep: 200 pk bij 13.500 toeren en 112,4 Nm bij 11.500 tpm.
Om dat geweld in goede banen te leiden, is de nieuwe YZF-R1 volgehangen met een arsenaal aan state-of-the-art elektronica. Middelpunt daarvan is een zogeheten Inertial Measurement Unit (IMU), afkomstig uit Yamaha’s MotoGP team, dat via een can-bus-systeem een voortdurende stroom van motorinformatie naar de ECU van de YZF-R1 stuurt. Deze IMU bestaat uit drie gyroscopen en drie G-sensoren die kort gezegd 125 keer per seconde de positie en het gedrag van de machine analyseren, waarna de ECU de elektronica bliksemsnel aanpast om de meest optimale prestaties te garanderen. Het IMU is gekoppeld aan elektronische lekkernijen als een hellingshoekgevoelige tractiecontrole (TCS), een Slide Control System (SCS) om de zijwaartse beweging van het achterwiel te beperken, wheeliecontrole (LIF), launchcontrole (LCS), een quickshifter en vier verschillende mappings (PWR). Middels het Yamaha Ride Control System (YRC) kun je met een druk op de knop makkelijk door alle elektronica scrollen. Het nieuwe en zeer complete TFT-dashboard houdt je, naast snelheid en toerental, van alle actieve elektronica op de hoogte.|
Het nieuwe krachtpakket van de YZF-R1 vormt een dragend deel van een nieuw ontwikkeld aluminium Deltabox-frame, waaraan een eveneens nieuwe swingarm en een magnesium subframe zijn bevestigd. De wielbasis is met 1.405 millimeter 10 millimeter korter dan voorheen en de swingarm 15 millimeter. De balhoofdhoek is identiek aan die van het vorige model. Voor- en achterzijde worden afgeveerd door volledig instelbare Kayaba-veerelementen. Het rijwielgedeelte wordt gecompleteerd door een set superlichte magnesium gietwielen. Ankeren doet de nieuwe YZF-R1 met twee 320 millimeter remschijven en radiaal gemonteerde vierzuiger monoblock-remklauwen. Helemaal nieuw op een supersport van Yamaha is een ABS-systeem, en in dit geval ook nog aangevuld met een gecombineerd remsysteem. Daarbij wordt er automatisch achter mee geremd als de voorrem wordt bediend. Dit systeem is niet actief als er alleen achter wordt geremd.
Het moge duidelijk zijn dat Yamaha haar superbike naar een compleet nieuw niveau heeft getild, met een machine die eigenlijk in niets meer te vergelijken valt met zijn voorganger. Behalve met de prijs wellicht. Die zal in Nederland naar alle waarschijnlijkheid onder de € 20.000,- komen te liggen, waardoor de nieuwe YZF-R1 niet zo gek veel meer zal gaan kosten dan de huidige R1.
YZF-R1M
Voor de echte die-hards komt er ook een speciale uitvoering van de R1, de YZF-R1M. Deze in beperkte oplage geproduceerde variant is puur op circuitgebruik gericht en is standaard voorzien van een aantal racegerichte extra’s, waaronder Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS). Dit elektronische veersysteem met een automatische en een manuele functie is gekoppeld aan het IMU-systeem en aan diverse sensoren en past voortdurend vering en demping aan de wisselende rijomstandigheden aan. Dit levert volgens Yamaha met name bij remmen, het rijden van bochten en het uit accelereren van bochten significante voordelen op. Daarnaast heeft de ‘M’ een zogeheten Communication Control Uni (CCU) met GPS, een interface waarmee data over onder andere snelheid, gaspositie, hellingshoek en rondetijden verzameld kan worden. Ideaal dus om je rondjes op het circuit te analyseren en eventueel aanpassingen aan de motor te doen. Andere extra’s zijn volledig carbon kuipwerk, een gepolijste aluminium benzinetank, gepolijst aluminium finish op de swingarm, goudkleurige remklauwen en binnenpoten van de voorvork en een set speciaal ontwikkelde en circuitgerichte Bridgestone banden. Dichter bij de M1 van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo kun je niet komen! Hou prijstechnisch rekening met een bedrag dat even flink over de € 20.000,- heen stapt.
MT-09 TRACER
Dat Yamaha het driecilinderplatform rond het driecilinderblok van de MT-09 verder zou gaan uitbreiden, was zo logisch als één plus één twee is. In Milaan rolden de Japanners in dat kader de nieuwe MT-09 Tracer in de spotlights. Een ‘action tourer’, zoals Yamaha de Tracer zelf noemt, die behept lijkt met de erfenis van de ooit zo succesvolle TDM-lijn en op de weg in de clinch lijkt te gaan met pure straatgerichte avonturiers als de Suzuki V-Strom 1000, de Triumph Tiger 1050 Sport, de Kawasaki Versys 1000 en de nieuwe KTM 1050 Adventure. Uiteraard wordt de nieuwe Tracer, die rijklaar 210 kilo op de schaal zet, aangedreven door de potente vloeistofgekoelde 850 cc driecilinder, die we van de naakte MT-09 kennen, maar de verdere aankleding is sportief veelzijdig , met een agressief ogend neusje met dubbele LED-koplampen en een in drie standen verstelbaar ruitje, forse tank met 18 liter inhoud (4 liter meer dan de andere MT-modellen) en een dikke schouderpartij.
Het blok is aangekleed met dezelfde elektronica die we ook van de naakte MT-09 kennen, dus ride-by-wire, D-Mode motormappings met eigen specifieke settings en (uitschakelbare) tractiecontrole. Alle voor deze elektronica relevante informatie is af te lezen op het split-level matrix dashboard met links digitaal toerental en snelheid en rechts alle overige info, die naar eigen voorkeur kan worden geordend.
De koppelsterke driecilinder-krachtbron hangt in hetzelfde aluminium frame als dat van de MT-09 en de Tracer wordt aan de voorzijde afgeveerd door een instelbare 41 millimeter upside-down vork en aan achterzijde door een aluminium swingarm met instelbare monoschokbreker en hevelsysteem. Ankeren doet de nieuwe Yamaha met een stel 298 millimeter schijven en radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, ABS is standaard.
Ook de middenbok is, zoals het eigenlijk hoort, standaard, wat tegelijkertijd onderstreept dat Yamaha veel aandacht aan de uitrusting heeft besteed. Naast het ruitje (drie hoogtes, zonder gebruik van gereedschap) zijn namelijk ook het zadel (twee posities) en het stuur verstelbaar (naar voren en achteren) en ook de handkappen en een 12V-aansluiting zitten er af-fabriek op. Uiteraard valt er optioneel nog genoeg toe te voegen, zoals een stel zijkoffers die mooi aansluiten op de geïntegreerde kofferdragers. De nieuwe MT-09 Tracer staat vanaf maart 2015 bij de dealer in de kleuren rood, grijs en blauw.
YAMAHA SCOOTERS
Yamaha’s scooter-vlaggenschip, de TMax, is voor komend seizoen stilistisch en technisch weer op scherp gezet met een compleet nieuwe voorpartij met – een noviteit voor een Yamaha-scooter – een upside-down voorvork, LED-verlichting, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en een transponder-sleutel, waarmee de TMax ‘sleutelloos’ kan worden gestart. Ook komt er een speciale uitvoering, de Icon Max. In het lichtere segment brengt Yamaha in samenwerking met MOMODesign twee speciale uitvoeringen van de X-Max 250 en 125, terwijl de Tricity-driewieler nu ook met ABS leverbaar wordt.
YAMAHA YARD BUILT
Onder de naam Yard Built werkt Yamaha al een tijdje samen met een groep bekende custom-bouwers en dat heeft geresulteerd in een aantal bijzonder mooie specials. Op de EICMA lieten de Japanners nog een paar van die opvallende creaties zien, waaronder XV950 Boltage, een café racer die in de verte wat doet herinneren aan de TZ750 racer uit Yamaha’s rijke racehistorie. Ook de KEDO SR400 Stallion grijpt terug op de ‘seventies’ en dat geldt ook voor de gelijktijdig ontwikkelde Bronco met 18 inch wielen.