Nieuws

Eicma 2014: KTM

Het wordt druk in het hoofdzakelijk straatgeoriënteerde 1.000cc-segment onder de hardcore allroads. Triumph heeft er de Tiger 1050 Sport rondrijden, Suzuki de V-Strom 1000, Kawasaki zet komend seizoen een vernieuwde Versys 1000 in, BMW heeft zojuist officieel op de startknop van de S1000XR gedrukt, en nu gooit KTM er nog even doodleuk deze nieuwe 1050 Adventure achteraan. Een machine die wat het zo kenmerkende KTM-design betreft mooi in lijn ligt met zijn zwaardere en duurdere broers, maar met zijn 95 pk sterke en 1.050 cc metende V-twin een stuk minder sterk is en daardoor beter behapbaar en bereikbaarder is voor een grotere groep rijders. Maar de uitrusting is er niet minder om, want de 1050 zeker geen tot op het bot gestripte Adventure. Zo is het blok, een opgeboorde doorontwikkeling van het LC8-blok dat voorheen dienst deed in de 990 Super Duke en de 990 SM-T, gekoppeld aan een modern ride-by-wire-systeem met verschillende rijmodi en tractiecontrole en uiteraard is er ook standaard ABS aan boord.  Ook op het rijwielgedeelte is allesbehalve beknibbeld, want het kenmerkende stalen vakwerkframe van KTM wordt gecompleteerd door volledig instelbare WP-vering en optioneel kan de nieuwe Adventure 1050 onder andere worden aangekleed met een kofferset, zadel- en handvatverwarming.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws