Eicma 2014: Ducati
Na op de Intermot de langverwachte Scrambler te hebben gepresenteerd, ging Ducati in Milaan vrolijk verder met haar modeloffensief voor 2015. Zo trok de Bolognese firma onder meer het doek van de nieuwe 1299 Panigale. Die nieuwe typeaanduinding dankt de Italiaanse superbike onder meer aan een grotere cilinderinhoud van 1.285 cc (was 1.198), waarbij vermogen en koppel van de korteslag V-twin groeiden naar respectievelijk een imposante 205 pk en 144,6 newtonmeter. Uiteraard is ook de jongste exponent weer flink gevuld met elektronica, waaronder drie verschillende rijmodi, ABS met hellingshoeksensor, traction control, quick shifter (ook terugschakelen zonder koppeling) en een instelbare motorrem.
Ook de Multistrada 1200 is flink op de schop gegaan. Zo kreeg de asfaltgeoriënteerde allroad, zoals verwacht, het nieuwe Testastretta blok met variabele klepbediening, waarbij zowel de timing van de in- als uitlaatnokkenas kan worden aangepast. Net als de nieuwe Panigale is ook de Multistrada uitgerust met de nieuwe Inertial Measurements Unit (IMU), dat voorziet in de benodigde data voor onder meer het nieuwe hellingshoek ABS en de jongste generatie tractiecontrole. Ook aan boord: cruise control!
Als laatste trok Ducati ook nog het doek van een prachtige Diavel Titanium, die in een gelimiteerde oplage van slechts 500 stuks zal worden gemaakt. In MotoPlus 22/2014 lees je alles over de nieuwe Ducati-modellen!