Nieuws

Eicma 2014: BMW

Hij hing al een tijdje in de lucht en op de EICMA in Milaan trok BMW definitief het doek van de nieuwe S1000XR, een sportieve avonturier op basis van de potente viercilinder van de naakte S1000R. Het is na de HP4 en de S1000R de derde variant van de S1000RR, die BMW in 2009 op de markt bracht. In het design van de nieuwe BMW S 1000 XR komt de styling van de GS, Touring en Sport modellen van BMW samen, maar een flinke vleug Ducati Multistrada valt niet te ontkennen. Een rechtop zitpositie, bescherming tegen weer en wind, langere veerwegen en toegenomen grondspeling zijn enkele kenmerken. Het blok levert 160 pk bij 11.000 tpm en 112 Nm bij 9.250 tpm. Het blok is gebaseerd op de S1000R, maar heeft de cilinderkop van de RR en een andere kleptiming. De XR is standaard voorzien van Automatic Satbility Control (ASC) met de rijmodi Road en Rain, optioneel zijn de standen Dynamic en Dynamic Pro in combinatie met Dynamic Traction Control (DTC) en ABS Pro. Het DTC omvat tevens een hellingshoeksensor. Het aluminium brugframe en de wielophanging stammen eveneens van de BMW S1000R. Voor is een upside-down voorvork toegepast en achter een dubbelzijdige swingarm met centrale veerdemper. Het beproefde BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is optioneel. Hiermee is de vering en demping op comfort óf sportiviteit in te instellen. Wanneer de nieuwe S1000XR leverbaar wordt en wat hij gaat kosten is nog niet bekend.

Ook presenteerde BMW  op de EICMA  een vernieuwde BMW F800R. De ‘R’ is voorzien van dezelfde twin-motor als zijn voorganger. De vloeistofgekoelde 798cc tweecilinder is op diverse punten verbeterd en levert nu 90 pk bij 8.000 tpm en 86 Nm bij 5.800 tpm. De eerste en tweede versnelling van de zesversnellingsbak kregen kortere overbrengingsverhoudingen, wat onder andere het brandstofverbruik ten goede moet komen.
De conventionele telescoopvork is vervangen door een upside-down voorvork met een verbeterde torsiestijfheid, terwijl het hydraulische remsysteem radiale remklauwen heeft gekregen. Het comfort is verbeterd door aanpassingen aan de ergonomie. Het zadel is nieuw ontworpen en 10 mm verlaagd tot 790 mm. Het nieuwe stuur en de aangepaste voetsteunen optimaliseren de zitpositie. De F800R is standaard voorzien van ABS. Optioneel zijn Automatic Stability Control (ASC) en Electronic Suspension Adjustment (ESA). Net als voorheen is het naakte design sportief, maar de nieuwe voorpartij met andere koplamp, nieuwe zijpanelen en spatbord oogt net even dynamischer. De nieuwe BMW F800R staat vanaf 7 februari bij de BMW dealer. Prijzen starten bij € 10.100.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws