Warmdraaien 21 – 2014
Het kan dus altijd nog erger, dacht ik vorige week zondag, toen ik was uitgenodigd om eens een autorace te komen bekijken. Het waren – ik moet het programmaboekje er weer even bijpakken – de Formido Finaleraces op Zandvoort. Oftewel de seizoensafsluiter voor autoracend Nederland. Met aan de start klinkende klasses als de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, de Clio Cup Benelux, de Burando Production Open en de NEC Formula Renault 1.6. Die laatste zien er in elk geval uit als echte racewagens, voor de rest zijn het vooral gepimpte gewone auto’s. En wie in onze motorsport al moeite heeft om de regeltjes van klassen als supersport, superstock en superbike te doorgronden, die raad ik aan alleen goed voorbereid bij een autorace te gaan kijken, want daar is voor een buitenstaander nog veel minder aan vast te knopen. In die Production Open zie je bijvoorbeeld tip-top BMW M3’s, maar ook Alfa Romeo Giulia’s uit het jaar kruik. Uit het feit dat er zes man naar het podium mochten maakte ik wel op dat er in elk geval twee klassen waren samengevoegd. Wel jammer trouwens voor die laatste twee deelnemers in deze klasse, die mochten niet naar het podium en bleven dus met lege handen achter…
Want om terug te komen op de openingszin: het aantal deelnemers aan deze finaleraces was zwáár teleurstellend, met bijvoorbeeld slechts zeven Porsche’s in wat blijkbaar de belangrijkste wedstrijd van de dag was. Dan blijkt zo’n circuit opeens toch behoorlijk lang, want tussen elke doorkomst kon je met een gerust hart een frietje gaan halen, zonder iets te missen…
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur wilt lezen.