Motornieuws 2015: Yamaha YZF-R3
De R1 en R6 voor het volle rijbewijs en de R125 voor de A1-rijder. Voor de A2’er zat er echter een hiaat in Yamaha’s supersport-gamma. Tot nu dan, want dat gat wordt gedicht met deze nieuwe YZF-R3. Een machine die qua optiek met scherpe, naar voren aflopen lijnen het race-DNA van de YZF-R in ere houdt, ondanks dat hij zich zeker aan de voorzijde duidelijk anders in de schijnwerpers rijdt dan zijn stalgenoten. Er lijken zelfs wat trekjes van Honda’s CBR600RR in te zitten.
Aan de basis van dit A2-racertje ligt een stalen brugframe met aan de voorzijde een Ø 41 millimeter telescoopvork (dus geen USD-exemplaar zoals op de R125). Dezelfde wielbasis als de R6 in combinatie met een in lengte vergelijkbare swingarm als de R1 moet daarbij zorgen voor een hoge rechtuitstabiliteit.
Motorisch gezien vertrouwt de R3 op een vloeistofgekoelde paralleltwin met 321 cc longinhoud. Dit met gesmede zuigers uitgeruste blokje is goed 42 pk (bij 10.750 tpm) en 30 newtonmeter koppel bij 9.000 omwentelingen van de krukas. Waarden die aangeven dat we met een lekker toerengretig aggregaat te maken hebben. In combinatie met een heel bescheiden rijklaar gewicht van 169 kilo is de R3 op papier daarmee in ieder geval goed voor een lekker enerverend stukje sturen. Daarbij mag de jeugdige rijder zich overigens verheugen op standaard ABS. En op een zeker voor deze klasse bijzonder uitgebreid digitaal instrumentarium dat onder meer voorziet in een versnellingsindicator, schakellampje, verbruiksmeter en tripmeter. Het nog altijd redelijk beperkte aanbod voor de A2-rijder krijgt er dus een leuke aanvulling bij. Wanneer de in het zwart en Race Blu leverbare Yamaha YZF-R3 bij de dealer staat en wat ‘ie exact gaat kosten, is helaas nog niet bekend. Info: www.yamaha-motor.nl