Motornieuws 2015: MV Agusta Brutale en Dragster 800 RR
‘Wanneer hyperexclusieve details hun weg vinden op een gewone productiemachine. Wanneer prestaties de grenzen der logica tarten. Dan, en alleen dan voorziet MV Agusta een model van een RR-embleem.’ Deze wat vrije vertaling uit de productfolder van MV Agusta’s nieuwe 800 RR-modellen, wat meer specifiek de Dragster en Brutale RR, maakt onmiskenbaar duidelijk wat de Italianen met hun RR-uitvoeringen voor ogen hebben: exclusiviteit en bovenmodale prestaties. En waarin vertaalt zich dat? Nou, in het geval van deze 800’s onder meer in vijftien extra pk’s ten opzichte van de standaard machine (140 pk bij 13.100 tpm), evenals een veel dikker gevulde koppelkromme. Niet alleen groeide het maximum koppel met van 81 naar 86 newtonmeter, belangrijker is misschien nog wel dat het lage- en middentoeren gebied nu veel voller is geworden. Om dat te bereiken kreeg de drie-in-lijn met contra-roterende krukas onder meer een nieuwe, hydraulische nokkenaskettingspanner, aangepaste airbox en een herzien uitlaatsysteem. Daarnaast werd ook het injectiesysteem aangepakt, niet alleen worden de drie cilinders nu niet meer door één, maar twee injectoren van brandstof voorzien, ook de elektronica erachter kreeg een nieuwe afstelling. Een van de speerpunten van die ingrepen was een meer lineaire vermogensafgifte onderin, dat het soms wat wisselvallige karakter van de standaard 800 moet doen vergeten.
Beide RR-modellen, die overigens qua rijwielgedeelte identiek zijn aan de reguliere machines, krijgen de beschikking over het tweede generatie MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) met een full ride-by-wire van Mikuni als basis. Net als bij de reguliere 800 machines kun je ook op de RR kiezen voor een viertal mappings: drie voorgeprogrammeerde – Sport, Normal en Rain – en een vrij programmeerbare Custom-modus, waarbij je onder meer gasrectie, maximum toerental, koppelafgifte, gevoeligheid gashendel en motorrem naar eigen voorkeur kunt instellen. Eveneens aanwezig zijn de bekende 8-voudige tractiecontrole (uitschakelbaar) en het ABS met stoppie detectie. Verheugend, naast een slipperclutch zijn zowel de Brutale als Dragster RR standaard uitgerust met een hagelnieuwe quickshifter, waarmee je zowel op als terug kunt schakelen zonder koppeling.
Technisch gezien lopen de RR-machines dus flink op de standaardmuziek vooruit, maar ook optisch. Met hun speciale kleurenschema en andere kleurrijke detail (o.a. rood geanodiseerde vorkpoten) onderscheiden ze zich al flink van de reguliere machines, maar waar de Brutale RR met vijfspaaks gietwielen nog redelijk bescheiden voor de dag komt, maakt de Dragster RR met zijn wit of zwart geanodiseerde spaakwielen echt helemaal de sier. Zowel de Brutale als Dragster RR zijn er in twee kleurstellingen en leverbaar vanaf november dit jaar. De prijs bedraagt € 15.390,- voor de Brutale RR en € 18.090,- voor de Dragster RR. Info: www.motomondo.nl