2011 Honda Crossrunner
In de autowereld noemen ze het een crossover, bij Honda noemen ze het de Crossrunner, deze nieuwe mix van een handzame naked en een stoere allroad, die Honda vanochtend op de EICMA presenteerde. De Crossrunner combineert een stoere voorkant met een wat minder spectaculair ogende achterpartij. Opvallend aan die achterkant zijn de enkelzijdige wielophanging en de kettingaandrijving, wat meteen verraadt dat de Crossrunner niet is voorzien van de V4 uit de VFR1200F. Nee, techniek en aandrijving zijn afkomstig van de VFR800 VTEC en in deze uitvoering levert het blok een voor dit concept prima bruikbare 102 pk vermogen. Hopelijk heeft Honda het VTEC-systeem andermaal geoptimaliseerd voor een nog soepelere overgang tussen het tweekleps-gebruik (lage toerentallen) en het vierklepsgebruik (hoge toerentallen). In theorie is deze vernuftige hoogwaardige constructie immers subliem voor èn trekkracht onderin èn een stevig topvermogen, maar in de praktijk was de overgang tussen deze twee werkgebieden altijd wel erg goed voelbaar (en hoorbaar). Ook het rijwielgedeelte leunt sterk op de VFR800 met zijn aluminium brugframe en in het motorblok gelagerde enkelzijdige swingarm met monoschokbreker met Pro-Linksysteem. Standaard wordt deze nieuwe Honda wel uitgerust met een gecombineerd remsysteem en ABS. Een prijs wil Honda nog niet noemen, maar ter indicatie werd aangegeven dat de Crossrunner in ieder geval een stuk minder gaat kosten dan een VFR800 VTEC.
Overigens liet Honda ook een concept zien van de V4 Crosstourer, een machine die wel het VFR1200F-blok heeft en waarschijnlijk halverwege volgend jaar wordt gepresenteerd als opvolger van de Varadero. Meer over deze machine in MotoPlus 22.