+ Plus

Test 9 action camera’s

Als motorrijders doen we het al enige tijd: je eigen rit filmen met een on-board-camera. Lang was het iets waar vooral een paar race-freaks interesse in hadden, maar inmiddels wordt het massaal gedaan. En de camera’s worden steeds beter. We hebben er tien getest.

Ze hebben hun plek in de wereld gevonden. De wereld van actie en plezier. En ze zijn vooral populair bij degenen die veel rijplezier hebben – dus bijvoorbeeld bij motorrijders. We hebben het over actiecamera’s, die we tot nu toe meestal on-board-camera’s noemden. Maar de actie vindt niet alleen aan boord van motoren of auto’s plaats. Op skipistes zie je gevoelsmatig de helft van de vaders met een camera in de weer om de eerste schreden van hun kroost op de lange latten vast te leggen, in de klimhal wordt bijna elke klim op de gevoelige sensor vastgelegd en zelfs marathonlopers zie je inmiddels al een camera op hun hoofd dragen, om later een – naar we aannemen – weinig spannende film van hun circa drie uur durende krachtsinspanning te vertonen. Kortom: wie op één of andere manier actief is, die heeft blijkbaar een sterke behoefte om zijn verrichtingen vast te leggen. En wederom geldt: veel vraag, dus inmiddels ook een groot aanbod. Terwijl er drie jaar geleden nog amper een handvol actiecamera’s met een acceptabele beeldkwaliteit te vinden was, worden er nu zeer veel aangeboden, waaronder ook apparaten van gevestigde foto- en videocamerafabrikanten als Sony of Rollei. We hebben er tien uitgekozen voor deze test.

Terug naar de motorrijders. Die gebruikten dit soort camera’s al lang voordat het een grootschalige trend werd. Onder andere raceteams maakten gebruik van dure apparatuur om de ronden zo volledig mogelijk digitaal vast te leggen, om zo uit te vinden waar fouten werden gemaakt en er tijd kon worden gewonnen. Dat is nu ook zinvol bij onder andere rijscholen, om beginners naderhand hun fouten nog eens te kunnen laten zien. Meestal is de reden voor de aanschaf van zo’n camera echter gewoon voor de lol. Die lol wordt wel een stuk minder als de beelden korrelig, onscherp en vaag zijn. Irritant is ook een dusdanig overdreven kleurweergave dat de prachtige rit op een idyllische Alpenpas eruit ziet als een slechte LSD-trip. Voordat je tot de aanschaf van een actiecamera overgaat, is het zaak op een paar dingen te letten. Inmiddels is ‘full HD’ standaard. Daarmee wordt een resolutie van 1.920 x 1.080 pixels bedoeld. Hogere resoluties hebben pas zin als de filmbeelden later worden afgespeeld op een grote tv met de nieuwe ultra-HD of 4K-technologie (tot 4.096 x 2.304 pixels), of als je sterk ingezoomde uitsnedes gaat maken. De maximale beeldhoek geeft aan hoe groot het opnamebereik is. Hoe groter de beeldhoek, hoe meer er in beeld komt. Het probleem is natuurlijk dat bij extreme groothoeklenzen alles kleiner wordt weergegeven en het beeld er ook minder realistisch uit komt te zien, zeker naar de randen toe. Het is een kwestie van smaak (en het doel van de opname) hoeveel je van de motor zelf in beeld wilt hebben, of je bijvoorbeeld helm en schouders wilt zien enzovoorts, en in hoeverre je de weg zo realistisch mogelijk wilt weergeven. Bij voorkeur heeft de camera natuurlijk een zoomlens, zodat je de beeldhoek kunt aanpassen naar behoefte. De opgegeven maximale beeldhoek geldt overigens zelden voor de hoogste resolutie; hou daar rekening mee.

De beeldfrequentie is belangrijk voor een vloeiend beeld. Het menselijk oog neemt een serie beelden vanaf 14 à 16 beelden per seconde al waar als bewegend, maar niet vloeiend. Hoe meer hoe beter, maar vanaf 30 beelden per seconde (fps, frames per second) wordt het vloeiend. Hogere beeldsnelheden vragen uiteraard wel meer geheugenruimte; een ritje van een paar minuten kan gemakkelijk een gigabyte aan ruimte kosten. Niet alleen is je camera sneller vol, het geeft later ook serieus grote bestanden op de harde schijf van je computer. Voor profs is dat geen issue, dan telt alleen de maximale beeldkwaliteit. Voor hobbyisten kan het misschien reden zijn iets lagere resoluties te gebruiken; anderzijds zijn externe harde schijven van een terabyte (1.000 GB) inmiddels ook niet zo duur meer. Probeer dus even uit welke beeldkwaliteit voor jou voldoet; 60 fps is al een prima waarde. Verder iets om op te letten: zijn de belangrijkste knoppen ook met handschoenen aan te bedienen? Kleine friemelknopjes kunnen op je zenuwen werken – of erger nog, je mooiste filmkansen verhinderen. Vervelend is ook als de camera verkeerd gericht staat en alleen een blauwe lucht in plaats van de weg laat zien. Een geïntegreerde laser-pointer of nog beter een display met live beelden zijn hierbij erg handig. En last but not least: kijk niet alleen naar de beeld- en geluidskwaliteit van de camera, maar ook naar de bevestigingsmiddelen. Helaas past niet alles even goed op je eigen motor, dus controleer dat vooraf; extra accessoires zijn doorgaans duur! Een tip: zorg voor extra zekering van de camera, bijvoorbeeld met plakband en/of een koordje. Past alles en is de zaak goed ingesteld, dan ben je klaar voor je eigen actiebeelden. Veel plezier!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...