Motornieuws 2015 – Triumph
Triumph begint haar 2015-offensief relatief bescheiden, de Intermot werd aangegrepen voor de presentatie van niet minder dan vijf special editions. De één wat meer aangekleed dan het standaard model dan de ander, maar allemaal met een heel eigen identiteit. Zoals Chrissie Hynde van The Pretenders het in Brass In Pocket (1980) al uiterst treffend verwoordde: ‘I’m special, so special’!
STREET TRIPLE RX
Zoals gezegd is de ene special edition (SE) wat rijkelijker behangen dan de ander, en de nieuwe Street Triple RX voert wat dat betreft de boventoon. Zonder dat dit op het eerste gezicht misschien echt opvalt. Op zich niet heel verwonderlijk, want frame, (volledig instelbare) rijwielgedeelte en de 106 pk sterke driecilinder (max. koppel 68 Nm) zijn volledig identiek aan dat van de Street Triple R. En ja natuurlijk, het scherp vormgegeven onderkuipje en standaard flyscreen geven duidelijk blijk van niet met een standaard R te maken te hebben, maar daaraan dankt de RX niet zijn duidelijk agressievere looks. Wel aan zijn nieuwe derrière. Is de standaard Street Triple (R) al behept met een lekker subtiel kontje, op de nieuwe RX is deze nog veel verder bijgeschaafd. Een herkenbare achterzijde ook, het vlammend rode subframe met het messcherpe, puntige achterwerk komt namelijk één op één van de Daytona 675. Samen met de al genoemde onderkuip en flyscreen, evenals de opvallende aluminium zilveren kleurstelling, wordt het sportieve karakter van de Brit hiermee nog eens extra vet onderstreept. Niet alleen esthetisch trouwens, ook onderhuids komt Triumph de sportief ingestelde rijder tegemoet. Net als de normale Street Triple R heeft ook de RX beschikking over een uitschakelbaar ABS, daarnaast is er echter ook standaard een quickshifter aan boord. Een mooie aanvulling op het toch al populaire Street triple-gamma. Tot volgend jaar moeten we in ieder geval nog op de Street triple RX wachten, de exacte datum (waarschijnlijk januari) en wat de prijs gaat worden zijn helaas nog niet bekend.
THRUXTON ACE
Als decennialang lang zijn Triumph en het Ace Café London onlosmakelijk met elkaar verbonden: beide Engels, beide tegendraads, beide met een enorme historische bagage gezegend en beide nog altijd een enorme fanschare. Om die binding kracht bij te zetten zette Triumph een prachtige special edition van haar eigen café racer Thruxton op poten, die heel toepasselijk de toevoeging Ace mee kreeg. Die Thruxton Ace onderscheidt zich voornamelijk van de reguliere machine door het lekker klassieke Pure White en Jet Black jasje, met het beroemde Ace Café-logo prominent op onder meer tank, zijkappen en kontje. Andere kenmerken van de Ace zijn een opvallend rood Oxblood zadel en een exclusieve logoplaat op het stuur. Ook leuk: aangepaste nokprofielen in combinatie met hoge-compressie zuiger geven de 865 cc paralleltwin niet alleen licht meer vermogen en koppel, maar resulteren ook in net iets meer bravoure van de einddempers. De nieuwe Triumph Thruxton Ace staat vanaf december bij de dealer, de prijs bedraagt € 11.490,-.
BONNEVILLE
Binnen de Classics-lijn van Triumph nog altijd het meest populair: de Bonneville. De paralleltwin is er al in drie uitvoeringen, en voor komend jaar komen er nog eens drie bij: de Newchurch, Spirit en T214.
Bonneville Newchurch
• Rood/witte of blauw/witte kleurstelling
• Verschillende zwarte accenten (o.a. spatborden en koplamp)
• Zwarte wielen met rode striping
• Ander zadel
• Leverbaar vanaf april
Bonneville Spirit
• Blauw/witte kleurstelling
• Zwarte accenten (o.a. voorspatbord, velgen, spiegels)
• Kleine koplamp van de Scrambler
• Spaakwielen
• Zadel met witte stiknaden
• Kort achterspatbord (blauw) van Thruxton
• Leverbaar vanaf april
Bonneville T214
• Gebaseerd op de T100 Black
• Gelimiteerde oplage van 1000 stuks
• Individueel genummerd
• Blauw/witte kleurstelling
• Blauw voorspatbord met stermotief
• Kort achterspatbord
• Zadel met rode stiknaden
• Leverbaar vanaf oktober 2014