Nico Perk – Parkeren motor nog steeds gratis
In MotoPlus 10 was te lezen hoe de Amsterdamse parkeerdienst Cition een paar motorrijders via naheffingen (mooi woord voor bekeuringen) wilde laten betalen voor het parkeren van hun motor langs een van de grachten. Sommige parkeerwachten vonden namelijk dat motorrijders ook maar eens moesten betalen voor het parkeren van hun voertuig en in delen van de binnenstad zou dat dan net als voor auto’s vijf euro per uur gaan kosten!
Dick Vos viel de eer ten deel de eerste motorrijder te zijn die daar mee geconfronteerd werd en maakte er formeel bezwaar tegen. Dat werd toegewezen, zelfs met excuses van Cition en de toezegging dat hun personeel instructies zouden krijgen om motoren ongemoeid te laten. Die toezegging had echter een korte houdbaarheidsdatum, want hij kreeg voor dezelfde motor op dezelfde plek weer een bekeuring. Zijn nieuwe bezwaar werd niet alleen afgewezen, maar hij werd ook gewaarschuwd dat er in het vervolg onverbiddelijk opgetreden zou worden. Naar aanleiding hiervan pakte de MAG het in oktober 2013 op. De verantwoordelijke wethouder E. Wiebes was in die periode juist bezig naar de Haag te vertrekken als Staatssecretaris van Financiën. Hij gaf op onze drie aangetekende brieven geen enkele inhoudelijke reactie. Via rechtstreekse contacten met Cition kreeg de MAG alsnog voor elkaar dat de laatste bekeuring ingetrokken werd, maar wel met de herhaalde waarschuwing dat dit de laatste keer was… Door de lange nasleep van de gemeenteraadsverkiezingen van begin 2014 was het vrijwel onmogelijk om langs die weg een structurele oplossing voor dit gedoe te vinden. Daarom gingen we met de ambtenaren in gesprek die namens de gemeente de parkeerdienst aansturen. Die verstopten zich echter net als Cition achter de letterlijke wetstekst waarin gesproken wordt over ‘het parkeren van motorvoertuigen’. Ze hadden dus sinds kort zowaar ontdekt dat een motor ook een motorvoertuig is. En dat terwijl motoren toch al meer dan een eeuw bestaan! Het onverbiddelijke optreden werd waargemaakt door een bekeuring te geven aan John Pepping. Zijn bezwaar werd afgewezen en hij besloot naar de rechter te stappen, met dossiergegevens en foto’s en gesteund door de MAG. Tot zijn en onze prettige verbazing liet de gemeente het geheel onverwacht niet op een rechtszaak aankomen. Men betaalde naast de bekeuring ook de griffiekosten terug. Cition had kennelijk zijn lesje toch geleerd, dachten we.
Nee dus, want op 19 juli 2014 was het weer raak. Centrumbewoner Frans de Wit nam contact met de MAG op wegens een naheffing voor zijn motor die al jaren langs de gracht, naast een fietsenrek staat tussen de Amsterdammertjes staat (zie de foto). Er werd een bezwaarschrift opgesteld, met verwijzing naar de andere ingetrokken bekeuringen. Aangezien we inmiddels ook de Amsterdamse SP-Fractie hadden ingeschakeld konden we dit geval meteen mee laten lopen. Kernpunt voor ons was de vraag: wie is de baas in Amsterdam? De ambtenaren of de door de burgers gekozen gemeenteraad? Mede dankzij de raadsvragen die door Remine Alberts en Tiers Bakker van de SP zijn gesteld, werden eindelijk duidelijke uitspraken door het college van B&W gedaan. Het beleid van de gemeente komt er in het kort op neer dat voor motoren die niet op een ‘echte autoparkeerplaats’ staan, geen parkeerbelasting verschuldigd is. De naheffing van Frans de Wit werd, zoals we verwachtten, ook ingetrokken. Cition en de gemeentelijke dienst hebben daarnaast hun excuses aangeboden voor de ontstane overlast. Dat mocht ook wel na een dossier van meer dan zeventig pagina’s en tien maanden werk! Laten we hopen dat het inderdaad bij deze vier ‘incidenten’ blijft. Mocht dat niet zo zijn, dan wil de MAG daar graag van horen.
Nico Perk