Twee dingen die onduidelijk blijven
1) Deze vakantie tankten we in Het Buitenland loodvrije 98 benzine enm zelfs een keer 102. Onze motoren liepen daar voel- en meetbaar lekkerder op.
In Nederland hadden we ook al verschillen ervaren bij het tanken van Premium Merken en sapjes uit – bij voorbeeld – de Tango Tap.
Bij echte klassiekers moet de ontsteking vaak verzet worden ten opzichte van de fabrieksgegegens.
Op de vraag “Waar maken ze tegenwoordig benzine van?” krijgen we maar geen antwoord. Er schijnt aceton in te zitten, er zou water bij gemengd zijn. Er zit blijkbaar vaak meer dan de aangegeven 5 % alcohol in.Is er een Motoplus lezer die chemicus of chemica is? Die ons eens zou kunnen vertellen…
2) Dat gedoe met die elektrische motorfietsen. Dat zal vast de toekomst wel zijn. Maar over de feitelijke levensduur van de accupakketten en de vervangingsprijs daar van krijgen we de nagels ook maar niet achter de randjes.
We hebben wel een seniorkennis die en fiets met elektrische ondersteuning of zo heeft. Die fiets kostte dik 1500 euro. Drie jaar geleden. De accu is nu aan zijn eind. Een goedkope vervangingsaccu kost 384 euro. Maar de fietsenmaker raadt die af. Een goeie, echt goeie accu kost 510 euro. En hoe lang die mee gaat? “Lang, echt verrassend lang”.
Dus mensen die in de toekomst kunnen zien mogen zich ook melden. Hoe lang gaan motoraccupakketten mee en wat gaat vervanging kosten. Niet onbelangrijk toch?