Terugroepacties
Verkeren de fabrikanten in een kwaliteitscrisis? In de eerste helft van 2014 waren er meer terugroepacties dan ooit tevoren in de eerste zes maanden van een jaar. En geen merk blijft daarbij gevrijwaard. Tijd dus om eens wat zaken rond dit thema voor je op een rijtje te zetten.
Alleen in Europa hebben in de eerste zes maanden van dit jaar al tienduizenden motoren naar aanleiding van verschillende terugroepacties (recalls) een ongeplande pitstop bij de dealer moeten maken. De lijst van oorzaken is lang. Soms zijn het onschuldige kwaaltjes, zoals een niet helemaal goed functionerend remlicht van de Yamaha SR400, maar soms gaat het om serieuzere zaken, zoals onlangs met BMW’s toerbuffel R1200RT het geval was. Vanwege breukgevaar van de zuigerstang van de achterschokbreker moest een complete vloot RT’s terug naar de dealer. Sinds 1997 wordt de consument wettelijke beschermd tegen dergelijke risico’s en bijwerkingen van serieproductie, waarbij terugroepacties een mogelijkheid zijn. Sinds 2012 zijn zowel auto- als motorfabrikanten verplicht om deze terugroepacties te melden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat op haar website (www.rdw.nl) een compleet overzicht biedt van alle recalls sinds die tijd.
Bij onze oosterburen zijn ze er al langer mee bezig en worden deze statistieken al sinds 1997 bijgehouden. Op de site van de ADAC (www.adac.de), het Duitse equivalent van onze ANWB, vind je dus een nog veel uitgebreidere lijst met officiële recalls. Uit die meer uitgebreide Duitse cijfers blijkt dat het aantal terugroepacties sinds 1998 bijna is verdubbeld en dat de tendens stijgende is. Uiteraard doen fabrikanten er alles aan om dit soort problemen te voorkomen, maar ondanks al die kwaliteitseisen en voorzorgsmaatregelen in het productieproces kan er natuurlijk altijd wel eens iets verkeerd gaan. Bovendien worden motorfietsen met de dag complexer, denk aan alle elektronische regelsystemen en stelmogelijkheden. De kans dat er dus een storing of productiefout optreed, nemet daarmee ook toe. En waar gewerkt wordt, vallen immers spaanders. Met een terugroepactie kan de ‘fysieke’ schade weliswaar worden opgelost, maar de imagoschade die deze recalls veroorzaken is in de regel vele malen groter dan de immense kosten die terugroepacties met zich meebrengen.