Rij-impressie Triumph Scrambler specials
In het kader van de Tridays in het Oostenrijkse Neukirchen werden zes opvallende specials op basis van de Triumph Scrambler gepresenteerd. Wij konden er alvast even kort mee rijden en hebben het verhaal achter deze machines.
Om dit verhaal juist te schetsen, moeten we de tijd terugdraaien. En misschien moeten we wel beginnen met: “Er was eens…”. Dus vooruit, er was eens een scenarist genaamd Uli Brée. Eigenlijk is het een Duitser, maar hij woont al dertig jaar in Oostenrijk en schrijft per jaar tot wel acht scenario´s voor speelfilms en detectiveseries. Tien jaar terug kreeg hij een idee voor een Triumph-motortreffen en noemde het ‘Tridays’. Dit feestje groeide de afgelopen jaar uit tot een feest met hoofdletters en trekt inmiddels zo’n 30.000 bezoekers naar het kleine Oostenrijkse plaatsje Neukirchen, dat door de Triumph-rijders trouwens steevast Newchurch wordt genoemd. De Tridays vonden dit jaar half juni plaats, zijn uiterst gezinsvriendelijk en worden zeker niet uitsluitend door Triumph-fans bezocht. Een van de hoofdattracties van het evenement heet ‘Rumble’ en is een race over een kwart mijl op losse ondergrond. Daarbij gaat het niet, zoals op een dragstrip, louter rechtuit, de rijders moeten ook door een lange bocht. Er wordt telkens met twee rijders tegelijkertijd gestart in een knock-out-systeem en er wordt voor 95 procent met Triumph’s gereden.
Veel rijders die deelnemen aan de klasse ‘luchtgekoelde Triumph tweecilinders’ rijden een Scrambler 900 uit het huidige Triumph-gamma. Een wedstrijd rijden met deze 58 pk sterke en 235 kilo zware machine is een echte uitdaging. Niet zo gek dus dat steeds meer rijders hun Scrambler gingen ombouwen. Uli Brée, een fervent tegenstander van de fel gekleurde hesjes en begenadigd enduro-rijder, liet zich ook inspireren en ontwierp voor de Rumble van 2012 een machine die hij Rumbler doopte. Deze Rumbler – natuurlijk op basis van een Scrambler 900 – was in eerste instantie de hoofdrolspeler in een film, ‘Raise the Dust’ genaamd, en dook in diverse media op, aangezien het een cool ding is om te zien. De bedrijven LSL, JvB-Moto en Öhlins realiseerden de machine. Uli Brée, die met twintig motorfietsen onder één dak leeft, benoemde de Rumbler tot zijn persoonlijke favoriet en kwam na de Tridays van 2013 op het idee om ze gebruikte Scramblers te kopen en ze aan zes specialbouwers te geven. Die kregen de absolute vrije hand om de machine geheel opnieuw te interpreteren. Enige beperking: alle zes moesten met hun creatie naar de Tridays 2014 komen en meedoen aan de Rumble. Zo namen de experts van de Italiaanse custom-smid Free Spirits van Marcello Fontana de uitdaging aan, en uit Duitsland pakten grote namen als Walzwerk Racing, LSL, Kingston Custom en Benders Echte de handschoen op. Zelf helmfabrikant Nolan deed een poging en verscheepte een licht gemodificeerde 900 naar Sardinië.
Op dit Italiaanse eiland werden eind mei voor het eerst de geheimen rond deze specials onthuld en daar waren we uiteraard bij. Op een bochtenrijk traject kregen de specials hun ‘shake down’ en moesten ze zich over een afstand van 1.200 kilometer bewijzen op zand, stenen en asfalt. Hoe verschillend een en dezelfde motor kan rijden, ontdek je op de volgende pagina’s.