Nieuws

Een echt nieuwe R1?

R1’s en zijn soortgenoten lijden een kwijnend bestaan. Super- Hyper en Utrasportmotoren zijn blijkbaar slechts interessant voor een steeds kleiner wordende groep liefhebbers.

Dat kan iets te maken hebben met de verkeersdrukte en de massaliteit van bermkassa’s.

Maar de harde kern zat al weer een poos te wachten op een nieuwe, een echt herboren R1. En die zit er nu blijkbaar aan te komen

Volbloed sportmotoren zoals de Yamaha R1  hebben het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad op de motormarkt. Dealers kregen steeds meer het idee dat deze species tot de huisraad in plaats van tot de handelsvoorraad hoorde.  Toch bleef een aantal constructeurs investeren in de verdere ontwikkeling van hun sportievelingen. Want prestigieuze sportmotoren zijn nog steeds belangrijk voor de uitstraling van een merk en de engineers kunnen er vol mee uit hun bol gaan als het aan komt op de uitrusting met  elektronische hulpmiddelen.

 

 

Volgens onze Britse collega’s van Motor Cycle News zou Yamaha twee typenamen geregistreerd hebben bij patentbureau’s: YFZ-R1M en YZF-R1S. De eerste typeaanduiding is duidelijk een verwijzing naar Yamaha’s MotoGP-machine.

De ‘YZF-R1M’ zou dan ook het topmodel van de twee toekomstige R1’s worden. Als we Australian Motorcycle News mogen geloven zou deze machine in standaarduitvoering zelfs een piekvermogen van 230 pk hebben. En dat is veel mooi voor een land waar stukken snelweg zijn waar je zelfs 130 mag rijden! De meest krachtige van de R1’s zou ook uitgerust worden met een elektronische vering en demping die nauw zou samenwerken  met een scala aan rijmodi

De tweede versie van de nieuwe Yamaha R1, de ‘YZF-R1S’ zou minder op topprestaties en meer op normaler weggebruik gericht zijn. Yamaha werkt daar bij al een lang aan z’n eigen versie van een dubbele koppeling. De YZF-R1S zou daar de primeur van krijgen.

De nieuwe Yamaha R1’s zouden begin oktober op de Intermot aan pers en publiek worden voorgesteld.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws