+ Plus

MotoPlus Lezerspanel 2014: Yamaha MT-07

Een aantal nummers terug deden we een oproep voor het samenstellen van een MotoPlus Lezerspanel. Dat was niet aan dovemansoren gericht, want de aanmeldingen kwamen met bosjes tegelijk binnen. Inmiddels hebben we een gevarieerd kwintet rijders geselecteerd dat dit jaar het MotoPlus Lezerspanel vormt. Onlangs kwam het panel voor het eerst bijeen om zich te buigen over ‘The Dark Side of Japan’, en wel in de vorm van de Yamaha MT-07. Komend jaar zal het panel nog een paar maal voorbij komen, maar eerst de bevindingen over Yamaha’s licht smaakmaker.

Naam: Fred van Vliet
Leeftijd: 43 jaar
Woonplaats: Amstelveen
Rijbewijs sinds: 1991
Rijdt zelf: Ducati 1098 en Harley-Davidson Fat Boy
“Men zegt weleens dat de eerste indruk voor een groot deel onze mening bepaald. Voor de MT-07 gold voor mij eigenlijk het omgekeerde. Naarmate de kilometers vorderden, steeg het plezier met deze motor. Begrijp me niet verkeerd. De MT-07 ziet er mooi ontworpen uit. Als je dan ook nog meeweegt dat er een scherpe prijs aanhangt, dan is de eerste aanblik zonder meer positief.

Wennen is de aparte voorkant. De koplamp zit vrij laag en het dashboard zit op het stuur, dus verder naar achteren dan gebruikelijk. Vanuit het zadel kijk je over het dashboard heen, zonder dat er verder nog iets te zien is. Het ‘ontbreken’ van de voorkant in combinatie met het lage gewicht voelt minimalistisch. Tijdens de eerste kilometers moet je echt bewust naar beneden kijken om de snelheid te zien. Het dashboard is verder compleet met onder andere een versnellingsindicator, tankniveau en klokje, maar al snel went het om er overheen te kijken.

De motor laat zich gemakkelijk op gevoel rijden. De versnellingsbakverhoudingen passen goed bij de Nederlandse binnenwegen. Samen met het blok, dat rond 4.000 toeren lekker levendig op het gas reageert, zijn de keuze voor de juiste versnelling en de winddruk genoeg om vanzelf grofweg op de juiste snelheid te rijden. Na een tijdje gaat dat heel natuurlijk. Wat stuurt deze motor gemakkelijk! De rechte zitpositie geeft je goede controle over het stuur, maar door het lage gewicht heeft de motor toch al nauwelijks aansporing nodig om een bocht te nemen. Het rijwielgedeelte voelt desondanks nooit nerveus aan. Wel valt de knipperlichtschakelaar uit de toon, omdat deze aanvoelt als een dun stukje plastic. Dat verdient echt een beter ontwerp.

De 75 pk vermogen is niet enorm, maar het is meer dan voldoende om vlot te accelereren, zeker bij met het lage gewicht. Het is wel zaak het blok op toeren te houden. Het blok loopt beschaafd rond, waardoor het niet als een typische tweecilinder aanvoelt. Trillingen zijn er wel, maar vallen nauwelijks op. Pas als er wat langer met constant snelwegtempo wordt gereden, treden ze meer op de voorgrond. Akoestisch komt er pas in de hogere toerentallen een echte roffel naar boven. De motorrem, toch vaak overdreven sterk bij tweecilinders, is op de MT niet storend aanwezig. De dubbele schijven voor doen hun werk prima. Door de rechte zitpositie schuif je wat op het zadel, maar de rand van de duozit geeft dan steun. Met 1.80 meter zit ik relaxt op de motor, maar de zitpositie nodigt wel uit tot vlot rijden.

Yamaha heeft een interessante motor op wielen gezet en zeker niet alleen vanwege de prijs. Het gedrongen ontwerp was echt even wennen, maar tijdens de rit steeg de waardering. Op binnenwegen heeft de MT voldoende vermogen en een lekker scherp stuurgedrag. Het zou me niets verbazen als de MT-07 in de bergen helemaal een feest is om op te rijden. Ik houd me aanbevolen!”

Naam: Alex van der Hulst
Leeftijd: 58 jaar
Woonplaats: Huizen
Rijbewijs sinds: 1975
Rijdt zelf: BMW R1200RT

“Afgezien van mijn eigen BMW boxer heb ik nooit eerder op een tweecilinder gereden, maar zo’n boxer is toch heel anders, niet te vergelijken. Wat me als eerste opvalt is de compactheid van de MT-07. Hij lijkt erg klein, hoewel dat  wel weer meevalt als er je er op rijdt, een beetje dubbel.

De Yamaha wil best stevig van de plaats, hoewel je dan wel boven de 3.500 toeren moet blijven, daaronder gebeurt er niet echt heel veel. Maar met net geen 700 cc cilinderinhoud , 75 pk vermogen en 68 Nm koppel presteert het blok verre van beroerd. Ik zou hem er wat dat betreft zo bij willen kopen, maar dan zou ik er wel wat windbescherming op aanbrengen. Enige vorm van windbescherming heeft de motor namelijk niet, en dat zal bij hogere snelheden op de grotere wegen niet aangenaam zijn, schat ik zo in. Ongetwijfeld heeft Yamaha een uitgebreid pakket aan accessoires om een en ander te veraangenamen.

De vering voelt stilstaand erg zacht aan, dat zou voor mij persoonlijk wat harder mogen. Van wijdlopen in bochten is echter geen sprake. Aan de andere kant was ik op een van de klinkerwegen op de route juist blij met die wat zachte vering, al te gekke klappen worden er namelijk  keurig uitgefilterd. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zeg maar. Volgens Cruijff dan tenminste…. Op de diverse stuurweggetjes geeft de MT-07 veel vertrouwen en lijkt het allemaal als vanzelf te gaan. Waar je ’m inprikt, gaat ie, en zo hoort het ook.

Ik moest wat wennen aan de rempartij. In eerste instantie vond ik ze wat sponzig, maar dat viel later toch zeker niet tegen, hoewel het zeker geen pittige bijters zijn. Gewenning of wellicht zijn de remmen enigszins vervuild geweest?

De motor zier er overigens keurig afgewerkt uit, en is zeker geen budgetbike om te zien. Ik kan me haast niet voorstellen dat een MT-07 alleen maar als opstapper aan jonge rijders wordt verkocht, hij lijkt me goed bruikbaar voor een breder publiek. Voor iedereen die no-nonsens zonder allerlei, vaak onnodige, opsmuk wil genieten van het pure motorrijden, en daar niet de hoofdprijs voor wil betalen. Maar daar is met een nieuwprijs van net geen € 7.000,- voor de ABS-versie ook absoluut geen sprake van. Onder de streep lijkt het me veel motor voor een, relatief, schappelijke prijs.”

Naam: Bart van der Velde
Leeftijd: 23 jaar
Woonplaats: Hilversum
Rijbewijs sinds: 2010
Rijdt zelf: Aprilia RST1000 Futura

“Bij het eerste oogcontact met de MT-07 schieten woorden te binnen als: brommer, klein en dit wordt lachen. Dat laatste blijkt al bij de eerste meters rijden. Wat een soepele en energieke vermogensafgifte. Koppel alom vanaf stationair tot de rode streep. Schakellui of schakelgraag, van beide krijg je een glimlach op deze tweecilinder. De MT-07 doet totaal niet meer denken aan een brommer, laat staan dat hij klein is! Kort afdraaien op de weg is geen probleem! Na het keren gelijk weer op het gas, en hop daar gaat het voorwiel, zo soepel en beheersbaar.

Geluid en motorblok doen qua karakteristiek denken aan de TDM en TRX van Yamaha, die met hun staande tweecilinders en 270° ontstekingsinterval identiek zijn opgebouwd. Het geluid van de MT is tam, maar wel goed hoorbaar. ‘Schakelgraag’ rijden op een landweggetje, is waarbij alles op de Yamaha goed voelt. De MT-07 rijdt soepel, stuurt messcherp, valt de bochten in, behoudt zijn lijn, remt neutraal en richt zich, dankzij de goede Michelin Pilot Road 4’s, haast niet op bij remmen in de bocht. De banden sluiten perfect aan bij het handzame karakter van de Yamaha. De vering lijkt bij het eerste contact erg zacht, maar heeft een uitstekende feedback. Daarnaast is de MT-07 erg goed in balans.

Na een kleine 130 kilometer rijden, staat er een tankstop op het programma en tot mijn grote verbazing gaat er maar 5,5 liter benzine in! Dat is een gemiddeld verbruik van 1 op 25! Een tussentijdse blik op de verbruiksmeter in het dashboard had al geleerd dat het verbruik bij 80 km/uur in de zesde versnelling resulteerde in een verbruik van ruim 1 op 30, en dat je héél veel moeite moet doen om hem richting de 1 op 10 te krijgen. Alom lof voor dit verbruik! De ECO-modus, waar de motor vrij snel in springt en zichtbaar maakt met een ECO-signaal op het dashboard, heeft ook een nadeel. Als je met een constante snelheid rijdt en je geeft een streepje gas bij, schiet hij gelijk uit die ECO-modus. Ook optrekken is in geen enkele gaspositie mogelijk in ECO-modus. Gelukkig gaat hij automatisch in ECO en uit ECO.

Met een aanschafprijs van krap € 7.000,- voor een ABS-versie is deze MT-07 relatief goedkoop in aanschaf. Onder het rijden merk je alleen aan de knoppen aan het stuur dat deze Yamaha goedkoop is. De knoppen lijken gemaakt van de dunste kwaliteit plastic en voelen fragiel aan. Op die knoppen na is de MT verder van hoge kwaliteit. Al met al is dit een hoogstaande ‘from scratch ontworpen’ machine.”

Naam: Pauline Roeven
Leeftijd: 35 jaar
Woonplaats: Oosterhout
Rijbewijs sinds: 1999
Rijdt zelf: BMW S1000RR

“Een beginnersmotor of een motor voor iemand die gewoon een motor wil om wat rond te rijden en verder weinig wensen heeft. Dat was mijn eerste indruk van de Yamaha MT-07, zonder er een meter mee gereden te hebben. Daar ben ik na een half uurtje rijden al op teruggekomen. Dit ding, een beter woord heb ik gewoon niet voor deze motor, is gewoon lachen!

De zithouding is lekker actief, een comfortabele kniehoek in combinatie met een lekker breed, niet te hoog stuur is de perfecte houding voor een hoop lol. De slijtnokjes onder de stepjes moeten er echter wel meteen af, want daar hebben mijn laarzen wel de nodige ruzie mee gehad, aangezien deze nog wel eens in je laars vasthaken met de aanwezige kans op stilstaand omvallen.

En dan het rijden, dit ding wil maar een ding: spelen! De smile is dan ook niet van mijn gezicht geweest. Onderin is hij wat gevoelig op het gas, maar als je hem eenmaal aan de rol lekker op toeren houdt, is het heerlijk rijden. De ECO-modus bij een wat lager toerental heb ik dan ook maar weinig in beeld gezien. In de tweede en derde versnelling heb je genoeg om je op binnenwegen prima te vermaken en is elke bocht een uitdaging.

Door de actieve houding en het lichte gewicht druk je de MT-07 zo makkelijk plat in een bocht, dat je al gauw bang bent dat je een keer te ver gaat. Maar niet een keer gaf de Yamaha te kennen dat dit een onwenselijke rijstijl was. De standaard gemonteerde Michelin Pilot Road 4’s passen wat dat betreft prima bij de MT-07. ‘Straatjekeren’ ging nog nooit zo makkelijk en dat geldt ook voor rotondes en haakse bochten. Iemand die gewoon lekker wat wil rijden, vindt deze motor misschien wel te gretig of actief rijden. Een beetje rond toeren is niet helemaal de stijl van deze Yamaha. Het kan er absoluut mee, maar er zijn genoeg andere motoren die hier veel geschikter voor zijn.

De remmen zijn ruim voldoende en bij hard remmen of aanremmen, blijft de motor goed aanvoelen. De vering is echter wat zacht. Dit geeft geen problemen met het houden van de lijn in bochten, maar bij drempels veer je bijvoorbeeld vaak nog een keer na. Dat de MT-07 hoofdzakelijk een motor voor binnenwegen is, merk je zodra je boven de honderd komt. Standaard zit er helemaal niets aan winbescherming op, waardoor je vol in de wind zit. In combinatie met het lage gewicht zorgt dit er voor dat het geen fijne snelwegmotor is en een vakantiemotor is het ook niet echt. Het kontje is klein en voor bagage is niet echt ruimte. Zet je hem op een aanhanger om naar de bergen te gaan, dan zeg ik: meteen doen! Ik zou hem daar zelf maar wat graag willen rijden.

Ben je op zoek naar een leuke speelfiets, rijd je geen grote afstanden (of gebruik je een aanhanger om grote afstanden naar leuke bestemmingen af te leggen) en vermijd je bij voorkeur de snelweg, dan is de Yamaha MT-07 een heel leuke motorfiets, waar je een hoop lol mee kunt hebben. En dat voor een lage aanschafprijs en een super zuinig verbruik!

Naam: Johan de Jong
Leeftijd: 48 jaar|
Woonplaats: Gorredijk
Rijbewijs sinds: 1989
Rijdt zelf: Triumph Tiger Explorer

“Laten we maar met de ‘looks’ te beginnen, want zoals al gezegd het oog wil ook wat. De MT-07 oogt klein. Gedrongen. Stilistisch is het een mooie machine met die laaghangende koplamp, de mooi vormgegeven spiegels en de korte uitlaat. Aan de voorkant is er helemaal niets mis mee. Maar die achterkant. Ik weet het niet hoor. Mij bekruipt altijd het gevoel bij dergelijke ontwerpen (andere merken doen precies hetzelfde) dat de ontwerpers de machine gereed hadden en er toen nog achter kwamen dat er nog ergens een kentekenplaat en twee knipperlichten geplaatst moesten worden. Die hangen nu een beetje verloren achter aan de machine.

In zijn algemeenheid straalt de MT-07 echter nergens uit dat hij met ABS net geen € 7.000 kost. Alles zit erop en eraan. Voor een prijs waarvoor je een paar jaar geleden in de occasionmarkt terecht kwam, kun je nu een nieuwe Yamaha MT-07 rijden. En daar hoef je je dan beslist niet voor te schamen. Ik had hem echter toch een paar tientjes duurder gemaakt, want de armaturen met onder meer de knipperlichtbediening en de startknop ogen en voelen wel wat goedkoop.

Sleutel op contact en druk op de startknop. Wat gelijk opvalt, is dat hij lekker klinkt. Het rijden gaat als vanzelf. Alle bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht en werken licht en prettig. Maar het blijft wel een naakte, als de snelheden toenemen speel je als berijder zelf voor stroomlijn en dat is best werken. Snelheden tot wat in Nederland maximaal is toegestaan zijn goed te doen, daarboven neemt de ontbering snel toe.

Wat tijdens het rijden verder opvalt, is dat het informatieve, volledig digitale, dashboard direct op het stuur gemonteerd is. Dat is bij een gedrongen gestalte als de MT-07 helaas net buiten je normale blikveld. Je moet je hoofd naar beneden buigen om het dashboard te raadplegen. Even slechts je ogen naar beneden richten is onvoldoende.

De Yamaha is licht. En dan niet licht in negatieve, maar in positieve zin. Dus licht betekent niet dat hij te weinig prestaties levert. Het betekent dat hij weinig weegt, dat je goed met de beide benen bij de grond kunt en dat die combinatie ervoor zorgt dat je hem goed kunt manoeuvreren. Hij is heel handelbaar. Jij bent de motor de baas en niet andersom. Ook als je wat kleiner bent.

Met mijn 1.85 meter dacht ik na een uurtje rijden dat de MT-07 voor mij wellicht aan de lage kant was, maar het gevoel van opgevouwen zitten verdween later ook weer. Rijders met nog meer lengte kunnen denk ik wel beter naar iets ruimers omkijken. Of kortere ritten maken, dat kan ook. De MT-07 is qua specificaties gewoon in balans en meer dan in overeenstemming met zijn prijs. Ben je gecharmeerd van een naked bike in het middensegment en wil je daarvoor niet tot op de bodem van de buidel moeten tasten, dan is de Yamaha MT-07 het overwegen zeker waard.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...