Ariel: Weer en herboren Brit
Het Britse Ariel Motor Company onthult haar eerste nieuwe motorfiets in 50 jaar. Naturlijk is het alleen de naam Ariel die door een paar slimmerds is gekocht en gepimpt. Maar toch…
Het is een rare gewoonte: oude Britse motorfietsnamen – alhoewel, Sarolea is ook weer terug – gebruiken om nieuwe, liefst revolutuionaire motoren in de markt te zetten. Het lijkt ons een laag renderende insteek. De gebruikte merknamen komen uit de tijd van je vader of grootvader (of overgrootvader) Hoeveel emotionele binding moet jij er dan nog mee hebben? Bij moderne motorrijders roept de naam ‘Norton’ doorgaans alleen herrinneringen op aan blijkbaar ook al weer gedateerde… Software. Maar goed. Ariel is dus ook weer terug. Niet als wasmiddel od zeemeerminnetje, maar weer als motorfiets. De motor loopt in elk geval niet op batterijen.
De Ariel Ace dus. Er zijn nog niet veel details bekend, maar de krachtbron is nog een echte verbrandingsmotor, het 1237 cc blok uit Honda’s VFR1200, goed voor 173 pk en 131 Nm koppel. Verder zien we op de foto’s Nissin radiale zeszuiger remklauwen vooraan (ook al van de VFR) en Öhlins achterdempers. Wat bizar is echter de Girder voorvork op het minder sportieve model. En waarom girder vorken ooit verdwenen? Juist: omdat ze niet zo best werkten en onderhoudsgevoelig waren
De Ariel Ace zou slechts in een oplage van 100 à 150 stuks gebouwd worden en kan volledig aangepast worden aan de wensen van de klant. De geschatte vanaf prijs is daarom ook zo’n 25.000 euro ex BTW ex BPM
Ariel Motorcycleswas een van de legendarische merken uit de Britse motorgeschiedenis. Het bedrijf werd gesticht in 1902 en in 1951 werd het over genomen door BSA. In 1999 werd de naam Ariel al verkocht aan Ariel Ltd, een producent van de superlichte Ariel Atom sportauto’s. De samenwerking met Honda iligt voor de hand, want ook de Ariel Atom’s hadden Honda (Civic)motoren.